چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

آزادی شاپور نصرت پور فعال اجتماعی ساکن اردبیل

0
578

امروز سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷, شاپور نصرت پور، فعال اجتماعی ساکن اردبیل که در تاریخ ۲۲ بهمن ماه به همراه  مرتضی ثنایی دیگر فعال  اجتماعی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده بود آزاد شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۹۷، شاپور نصرت پور، فعال اجتماعی  ساکن اردبیل  که روز گذشته ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده بود  از بازداشتگاه اداره اطلاعات  اردبیل آزاد شد. شاپور نصرت پور,  روز دوشنبه ۲۲ بهمن‌ماه، همزمان با مرتضی ثنایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده بودند. از دلایل بازداشت این شهروندان تا زمان تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست؛ با این حال طی روزهای اخیر فشار بر فعالین ترک اردبیلی در ارتباط با حمایت از عباس لسانی، فعال سرشناس اجتماعی ساکن اردبیل افزایش یافته است. در همین راستا روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۷، نیروهای امنیتی شهر اردبیل، منازل و محل کار تعدادی از فعالین اجتماعی دیگر ساکن این شهر را مورد تفتیش قرار داده بودند. شاپور نصرت پور پیش‌تر نیز در جریان برگزاری مراسم پاسداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، همراه با شمار دیگری از فعالان ترک بازداشت شده بود. وی نهایتا در مهرماه ۹۶ به علت نبود ادله در دادگاه انقلاب شهرستان اهر از اتهامات طروحه تبرئه شده بود.

احتمال می رود که بازداشت این فعال اجتماعی مرتبط با اعتراضات گسترده به وضعیت عباس لسانی از فعالان سرشناس ساکن تبریز که در تاریخ ۲۵ دی ماه پس از برگزاری جلسه دادگاه در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز، بازداشت و به قرنطینه زندان مرکزی اردبیل منتقل  شد و در حال حاضر در اعتصاب غذابسر میبرد و خانواده وی در بی خبری مطلق از وضعیت و سلامت وی هستند صورت گرفته باشد. شاپور نصرت پور پیش‌تر نیز در جریان برگزاری مراسم پاسداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، همراه با شمار دیگری از فعالان ترک بازداشت شده بود. وی نهایتا در مهرماه ۹۶ به علت نبود ادله در دادگاه انقلاب شهرستان اهر از اتهامات مطروحه تبرئه شده بود.

لازم به ذکر است که حقوق بشر در ایران در تاریخ ۲۲ بهمن ماه طی گزارشی از تفتیش منزل برخی از فعالان اجتماعی ساکن اردبیل  توسط نیروهای امنیتی اطلاع رسانی کرده بود. در این گزارش نیز در همین راستا با حکم دادستانی اردبیل, فردی با نام “عتباتی” محل کار و منزل برخی از فعالین ملی مدنی اردبیلی مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفته بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading