جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

آزادی عباس لسانی از بازداشت شدگان قلعه بابک با قرار وثیقه

0
895

bazdasht-azarbayjan-ghale-babak-300x191.jpgهمزمان با مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک بیش از ۸۰ تن از فعالان ترک (آذربایجانی) به‌خصوص در استان‌های آذربایجان و اردبیل بازداشت شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، با گذشت زمان و با کیفیت و شرایط متفاوتی بازداشت شدگان به تدریج آزاد می شوند. روز شنبه ۲۳ تیرماه نیز یکی دیگر از بازداشت شدگان این گردهمایی با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان آزاد شد.طی هفته‌های گذشته بیش از ۸۰ تن از فعالان ترک (آذربایجانی) در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان شرقی و غربی اردبیل توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. با گذشت زمان و با کیفیت و شرایط متفاوتی بازداشت شدگان به تدریج آزاد می‌شوند. در همین رابطه روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه “عباس لسانی” از بازداشت‌شدگان شهر اردبیل با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
این فعال که اولین فرد بازداشت شده در این پرونده بود، در تاریخ ۱۱ تیرماه توسط نیروهای امنیتی در شهر اردبیل بازداشت شد و به دستور حوزه قضایی آذربایجان شرقی به اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

لازم به ذکر است پیش از این نیز از روز دوشنبه ۱۱ تیر تا روز چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ تعداد دیگری از افراد بازداشت شده آزاد شده بودند.

همچنین روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه نیز عباس نیک‌روان یکی دیگر از بازداشت شدگان این گردهمایی پس از تفهیم اتهام آزاد شد.

گفتنی است روز چهارشنبه در پی مراجعه خانواده عباس لسانی به شعبه ۱۱ دادیاری تبریز، ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل عنوان کرده است که حکم بازداشت این فعال از سوی دادگستری مرکز آذربایجان شرقی صادر شده است. عباس لسانی جزو اولین افرادی است که در این پرونده بازداشت شده است. چند روز پیش از گردهمایی سالانه قلعه بابک آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد در حضور در این مراسم منتشر کرد و احتمال می‌رود دلیل بازداشت وی مرتبط با این موضوع باشد.
قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، به‌طور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading