جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

آزادی عباس لسانی, فعال ترک با قرار وثیقه

0
1149

عباس لسانی، فعال ترک در پی اعتراض کتبی به روند دادرسی، صدور و ابلاغ حکم از قرنطینه زندان تبریز به شعبه ۲ دادگاه تبریز منتقل شد و با وارد شناخته شدن اعتراض وی با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، عباس لسانی، فعال ترک روز دوشنبه۱۷ دی ماه,  با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادرسی مجدد در روز ۲۵ دی‌ماه به صورت موقت آزاد شد. آقای لسانی روز ۱۵ دی‌ماه توسط شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری به زندان تبریز منتقل شده بود. در جلسه رسیدگی به اعتراض عباس لسانی در روز ۱۶ دی‌ماه، آقای “اهرابی”، قاضی پرونده ضمن پذیرش اعتراض وی مبنی بر نقص محتویات پرونده و دادگاه غیابی که با استناد به تبصره ۲ ماده ۴۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری صورت گرفته با صدور وثیقه مجدد ( ۱۰۰ میلیون تومان) برای آزادی موقت، ۲۵ دی‌ماه را به عنوان موعد واخواهی برای این پرونده تعیین کرد. به موجب تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون آیین‌ دادرسی کیفری، “حکم غیابی که ظرف مهلت مقرر از آن واخواهی نشود، پس از انقضای مهلت‌هاى واخواهى و تجدیدنظر یا فرجام به اجرا گذاشته مى‌شود”. همچنین در صورتی که حکم دادگاه ابلاغ واقعى نشده باشد، محکوم علیه مى تواند ظرف ۲۰ روز از تاریخ اطلاع، واخواهى کند که در این صورت، اجراى رأى، متوقف و متهم تحت الحفظ به همراه پرونده به دادگاه صادرکننده حکم اعزام مى‌شود. این دادگاه در صورت اقتضا نسبت به أخذ تأمین یا تجدیدنظر در تأمین قبلى اقدام مى کند.در فرآیند بررسی اعتراض این فعال ترک (آذربایجانی) مبنی بر غیرقانونی بودن احضارها که همگی از طریق پیامک صورت گرفته بودند، معلوم شد که پیامک‌ها پس از صدور برگه‌های رسمی توسط این دادگاه و صرفا جهت اطلاع ارسال می‌شده‌اند. برگه‌هایی که تحویل آن در اسناد پرونده به امضای شخصی به نام “محسن‌برزگر” ثبت شده که احراز هویت و ارتباط وی با این پرونده هنوز مشخص نشده است.

عباس لسانی پیش‌تر از محکومیت ۱۰ ماه حبس خود توسط دادگاه انقلاب اردبیل و ارجاع این حکم به اجرای احکام این دادگاه مطلع شده بود.

فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال مدنی شناخته شده اتهامی است که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز در زمان بازداشت به آقای لسانی تفهیم شده است.

پیش از این آقای لسانی در اعتراض به نحوه احضار و روند غیرقانونی دادگاه از حضور در روند دادرسی خودداری کرده بود.

در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷، این شهروند ساکن اردبیل طی احضاریه‌ای جهت ابلاغ حکمی که پیشتر بصورت غیابی علیه وی صادر شده به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز احضار شده بود.

آقای لسانی با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن غیرقانونی خواندن روند دادرسی، در واکنش به احضار خود گفته بود: “حکمی که در روندی کاملا غیر قانونی و غیر حقوقی بر علیه اینجانب صادر شده است به هیچ عنوان قابل قبول و قابل تمکین نیست”.
این شهروند پیش‌تر نیز از طریق پیامک به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز احضار شده بود در تاریخ ۲ مهرماه ۹۷ مجددا از طریق پیامک متوجه شده بود که به صورت غیابی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب برای وی حکم صادر شده است.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه تن از فعالان ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است. برای درک بهتر از روند برخورد با فعالین این خطه از کشور گزارشی آماری تهیه گردیده است که در آن به وضوح میتوان موارد سرکوب و نقض گسترده حقوق شهروندی این افراد را بر اساس آمار و ارقام مشاهده کرد. بر اساس این آمار، از ابتدای امسال تا زمان نشر گزارش مورد اشاره، بازداشت دستکم ۱۲۳ تن از فعالان ترک، ضرب و شتم دستکم ۲۵ نفر از آنان در حین یا پس از بازداشت، محکومیت ۲۰ تن به ۱۲ سال و ۴ ماه حبس و ۳۳۰ ضربه شلاق علاوه بر جزای نقدی، احضار دستکم ۱۰ نفر به مراجع قضایی و ممانعت از برگزاری ۳ مراسم مختلف گزارش شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading