چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

آزادی پویا تیبیانیان, شهروند بهائی محبوس در زندان سمنان

0
610

طی روزهای گذشته, پویا تبیانیان، شهروند بهائی که از ۲ دی سال ۹۱ جهت سپری کردن محکومیت ۷ ساله خود در زندان سمنان بسر میبرد آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، طی روزهای گذشته  پویا تبیانیان، شهروند بهائی محبوس در زندان سمنان که از سال ۱۳۹۱ جهت سپری کردن محکومیت حبس ۷ ساله خود در زندان سمنان محبوس شده بود پس از تحمل بیش از ۶ سال حبس از این زندان آزاد شد.وی پیشتر در سال ۹۱ به تحمل ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم و جهت تحمل حبس راهی زندان شده بود. یک منبع نزدیک به این شهروند بهائی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام خبر آزادی این زندانی عقیدتی گفت: “آقای تبیانیان طی روزهای گذشته به مرخصی اعزام شده بود و امروز شنبه جهت معرفی خود به زندان جهت ادامه حبس مراجعه کرد؛ پس از مراجعه وی به زندان به ایشان گفته شد که آزاد شده و میتواند زندان را ترک کند.  لازم به  ذکر است که پویا تبیانیان نخستین بار در سال ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی پس از ۱۴ ماه به صورت مشروط و با قرار وثیقه آزاد شد و طبق حکم قاضی، باقیمانده محکومیت وی به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمد. این شهروند بهائی که در سال های ۸۹ و ۹۰ دو مرتبه دیگر بازداشت شده و پس از یک ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود نهایتا در فروردین ماه ۹۱ در دادگاهی به ریاست قاضی محمد قاسم عین‌الکمالی به ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. رای صادره توسط این دادگاه در مهرماه ۹۱ به عینا به تائید دادگاه تجدید نظر رسید و محکومیت ۶ ماهه سابق وی نیز که به حالت تعلیق در آمده بود به محکومیت جدید اضافه شد.

این شهروند نهایتا در تاریخ ۲ دی‌ماه ۹۱ جهت تحمل دوران محکومیت ۷ ساله خود راهی زندان سمنان شده بود.

شهروندان بهائی در ایران با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنیندیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد.

شهروندان بهائی در قانون اسای ایران بعنوان دسته ای از پیروان ادیان به رسمیت شناخته نشده اند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading