پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

آزادی یک تن از بازداشتی‌های اخیر ارومیه هم‌زمان با محکومیت ۵ تن دیگر به ۱۷۴ ماه حبس

0
605

download.jpgپنج تن از شهروندان ارومیه که در تجمعات اخیری که در اعتراض به گرانی صورت گرفته بود بازداشت شده بودند، مجموعا به ۱۷۴ ماه حبس محکوم شدند. هم‌زمان با صدور این رای یک تن دیگر از این بازداشتی‌ها با تودیع وثیقه آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز ۳ اسفند ۱۳۹۶، پنج تن از بازداشتیهای اخیر ارومیه به نامهای «صفر اردوخانی»، «متین خالدی»، «ناصر حسنی»، «منیره سلطانزاده» و «امین زنده‌دل» از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعا به ۱۷۴ ماه حبس محکوم شدند. همزمان یکی دیگر از بازداشتیها به نام «ایرج حمیدی» با تودیع وثیقه آزاد شد.  این افراد روز ۲۸ بهمن در شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی رضا نجف‌زاده مورد محاکمه قرار گرفتند و روز سوم اسفند احکامشان به صورت جداگانه به آنها و وکلایشان ابلاغ شد.

متین خالدی در بند ۱۳ زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد و صفر اردوخانی، ناصر حسنی، منیره سلطانزاده و امین زنده‌دل هم با تودیع وثیقه آزاد هستند.

طبق این حکم، متین خالدی و امین زنده‌دل هرکدام به ۷۲ ماه حبس محکوم شدند. با این حال هرکدام از آنها باید تنها حکم شصت ماه حبس را تحمل کند که اشد مجازات بوده و در رابطه با اتهام اقدام علیه امنیت ملی می‌باشد. ناصر حسنی و صفر اردوخانی هم هر یک به ۱۲ ماه و منیره سلطانزاده نیز به تحمل ۶ ماه حبس محکوم گردیدند.
همزمان یکی دیگر از بازداشتیها به نام ایرج حمیدی که روز ۱۱ دی در ارومیه بازداشت شده بود، با اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه‌ی یکصد و بیست میلیون تومانی تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شد.

تمامی این افراد از زمان بازداشت، از حق ملاقات با خانواده محروم بوده‌اند و تنها در تماسی کوتاه توانسته بودند بازداشتشان را به اطلاع خانواده‌هایشان برسانند.

در اعتراضات اخیر که «نه به گرانی» نام داشت و پس از آن وجهه‌ی همبستگی برای تغییر حاکمیت را به خود گرفت و در آن شعارهایی در مخالفت با اصل نظام سرداده‌شد، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند که برخی از آنها تاکنون در بازداشت و‌ یا بلاتکلیفی به سر میبرند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading