جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

احضار امیرحسین رحیمی به اداره اطلاعات کرج

0
369

حقوق بشر در ایران – امروز جمعه ۵خرداد ماه ۱۴۰۲، امیر حسین رحیمی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به اداره اطلاعات کرج احضار شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر، امیرحسین رحیمی، نوجوان متولد: ۱۳۸۶، ساکن کرج مرکز استان البرز، به اداره اطلاعات آن شهر احضار شده است. 

الهام نجف، مادر این نوجوان ۱۶ ساله ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت:”از اطلاعات زنگ زدند امیرحسین را احضار کردند و مهلت ۲۴ ساعته دادند.” 

لازم به اشاره است، امیرحسین رحیمی، پیش از این و در مهر ماه ۱۴۰۱، در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۱، پس از تودیع فیش حقوقی آزاد شد. 

تا لحظه تنظیم این خبر، از علت دقیق احضار امیرحسین رحیمی به اداره اطلاعات شهر کرج اطلاعی حاصل نشده است. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading