چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

احضار پانته آ بهرام و کتایون ریاحی به دادسرای فرهنگ و رسانه/ سند

0
677

حقوق بشر در ایران ـ امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، رئیس دفتر شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران با ارسال ابلاغیه های کتبی، کتایون ریاحی و پانته (هما) بهرام را احضار کرد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، پانته آ (هما) بهرام و کتایون ریاحی، دو هنرمند سینما و تلویزیون،‌ ساکن تهران، با دریافت ابلاغیه های کتبی، برای تفهیم اتهام و بازپرسی از بابت اتهامات (کشف حجاب در ملا عام) و (انتشار تصاویر در فضای مجازی) به شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شدند. 

براساس ابلاغیه صادره توسط محمدهادی بلالی، رئیس دفتر شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مقرر شده بود تا کتایون ریاحی و پانته آ(هما) بهرام،ظرف مدت ۵ روز کاری از تاریخ درج سامانه ابلاغ قوه قضائیه (ثنا) برای ارائه دفاعیات خود از بابت اتهامات منتسب شده به آنها به همراه وثبقه گذار یا کفیل و وکیل مدافع خود به آن دادسرا مراجعه کنند. 

پانته آ (هما) بهرام و کتایون ریاحی، ضمن انتشار ابلاغیه های صادره بر علیه این ۲ هنرمند سینما و تلوزیون اعلام کردند که امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، به شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه خواهند کرد. 

لازم به اشاره است، در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی، با انتشار خبری از تشکیل پرونده قضایی بر علیه پانته آ (هما) بهرام و کتایون ریاحی، و ارجاع پرونده این ۲ هنرمند با سابقه سینما و تلوزیون، به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران خبر داده بود. 

پرونده سازی بر عله پانته‌آ(هما) بهرام، پس از آن صورت گرفته که این هنرمند و بازیگر سینما در اکران مردمی آخرین قسمت سریال پوست شیر، در پردیس سینمایی لوتوس مال تهران، بدون حجاب اجباری حاضر شد و توجه‌ها را به خود جلب کرد.

پس از حضور پانته آ بهرام در آن مراسم، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اظهار کرد:”پس از حواشی ایجاد شده در برنامه اکران قسمت پایانی پوست شیر، مدیر سینما لوتوس برکنار شد. 

از سوی دیگر، کتایون ریاحی، دیگر هنرمند و بازیگر سینما و تلوزیون هم در جریان برگزاری مراسم تشیع و تدفین کیومرث پوراحمد بدون حجاب اجباری در بین شهروندان حاضر شد و پس از آن تصاویر این هنرمند به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. 

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلوزیون، پیش از این هم در اعتراض به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، بدون حجاب در ملاعام حاضر و نارضایتی خود از وضع کنونی کشور ابراز کرد و در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱، به اتهام(انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اعتراضات سراسری) توسط نیروهای امنیتی در شهرستان آبیک از توابع استان قزوین بازداشت و پس از انتقال به یکی از بندهای امنیتی زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه آزاد شد.‌ 

با آغاز مراحل دادرسی، در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، کتایون ریاحی، پس از احضار به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری در حالی که هنگام برگزاری جلسه دادرسی ناگهان با وخامت حال مواجه شد بصورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شد. 

سرکوب و اعمال فشارهای امنیتی و قضایی و ابهامات گسترده در روند دادرسی به پرونده های متهمان سیاسی ـ امنیتی از مواردی بوده که بعنوان اعتراض در گزارشات دوره ای سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر در امور ایران به دفعات مد نظر قرار گفته که از جمله آن در تاریخ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل، در گزارش سالیانه خود اینگونه برخوردها با شهروندان را به شدت محکوم کرد. 

همچنین، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود در خصوص محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی، سرکوب و ارعاب گسترده بر علیه شهروندان را محکوم کرد. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading