جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خوزستان

0
643

تجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد اهواز روز دوشنبه بیست و چهارمین روز خود را در سطح شهر اهواز، در مقابل استانداری خوزستان و نیز دفتر نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در استان خوزستان برگزار کردند.

به گزارش  حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۲ آذرماه ۹۷، بیست و چهارمین روز تجمعات اعتراضی کارگران شرکت فولاد اهواز شکل گرفت. از سوی دیگر اسماعیل بخشی و علی نجاتی دو فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی که در جریان تجمعات نیشکر هفت تپه بازداشت شده‌اند کماکان در بازداشت به سر می‌برند. گزارشهائی از ضرب و شتم و بازجوئی از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در زمان بازجوئی مخابره شده است.  کارگران معترض در این روز نیز با حضور در مقابل استانداری خوزستان و نیز دفتر نماینده آیت الله علی خامنه‌ای با سر دادن شعارهایی از جمله “نه حاکم نه دولت، نیستن به فکر ملت”، “کشور ما دزد خونه است توی جهان نمونه است”،‌ “کلیدساز دروغگو، کلید تدبیرت کو”، “اسلامو پله کردین مردمو ذله کردین”، “می‌ایستیم می‌میریم حقمونو می‌گیریم”، “این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی” و “ما کارگران فولاد علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم می‌جنگیم” خواهان رسیدگی به مطالباتشان شدند. خواسته اصلی کارگران ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

در حالی که برخی مسئولین دولتی خبر از پرداخت دو ماه از حقوق معوقه کارگران داده‌اند، به گفته منابع کارگری، کارگران تاکنون حقوق معوقه خود را دریافت نکرده‌اند و در عین حال، خبری از راه‌اندازی تولید در این واحد نیست و دو ماه حقوق معوقه تنها برای ۱۲۰ تن از کارگران پرداخت شده است.

همچنین بیش از ۸۰ سندیکا و تشکل کارگری از نقاط مختلف جهان در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، خواهان توقف سرکوب کارگران و معلمان و آزادی فوری علی نجاتی و اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران هفت تپه و سپیده قلیان از فعالان مدنی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:

“ما دائما اخبار بسیار نگران کننده‌ای از ایران دریافت می‌کنیم. مقامات حکومت ایران در طی هفته های اخیر بی‌وقفه سندیکالیست‌ها و معلمان را به خاطر برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به گرانی زندگی و عدم پرداخت حقوق‌های معوقه مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند”.

امضا کنندگان این نامه که از سندیکاهای فرانسه، ایتالیا، برزیل، اسپانیا، اندونزی، هائیتی، سنگال، مصر، پاراگوئه و تشکیلات خودگردان فلسطین و چند کشور دیگر هستند در بخش دیگری از این نامه گفته‌اند: “ما لغو محکومیت‌های غیرعادلانه که مغایر آزادی و حقوق اساسی بوده و نیز خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه فعالان در بند هستیم که به خاطر فعالیت سندیکایی و دفاع از حقوق به حق مزدبگیران زندانی شده‌اند.”

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در حمایت از کارگران معترض با انتشار بیانیه‌ای خواستار رسیدگی به مطالبات کارگران و آزادی بازداشت‌شدگان شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “شورای هماهنگی ضمن حمایت از مطالبات برحق و قانونی تمام کارگران و زحمتکشان ایران خواستار توقف “خصوصی سازی” در هفت تپه و فولاد اهواز است و از مشارکت کارگران در مدیریت و اداره کارخانه حمایت می کند و خط سرکوب تشکل های مستقل، هر نوع تشکل، سندیکاسازی موازی و وابسته و بازداشت فعالان کارگری بخصوص بازداشت اسماعیل بخشی و علی نجاتی را به شدت محکوم می کند”.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان که در روزهای قبل مقابل استانداری تجمع کرده بودند، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

کارگران فولاد خوزستان در اعتراضات خود از کارکنان معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه که آنها هم مدت‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند، حمایت کردند.

روز یکشنبه ۱۱ آذرماه کیومرث کاظمی، مدیر عامل جدید شرکت نیشکر هفت تپه نیز مدعی پایان اعتصاب شده و گفته بود که کارگران این شرکت پس از ۲۷ روز تعطیلی، با توافق حاصل شده با کارفرما از روز یکشنبه بر سر کار خود برگشته و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

علیرغم اینکه طی روز گذشته و امروز گزارشی از تجمع کارگران در هفت تپه مخابره نشده است، با این حال برخی فعالان کارگری این مجتمع از احتمال از سرگیری تجمعات سخن گفته‌اند.
اسماعیل بخشی و علی نجاتی، دو فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی که در جریان تجمعات اعتراضی هفته‌های اخیر کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند کماکان در بازداشت بوده و با وجود پیگیری وکیل و خانواده آنها اطلاع دقیقی از وضعیتشان در دست نیست.
سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز شنبه گذشته طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده بود.

مجتمع صنعتی کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading