پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

ادعاهای سخنگوی قوه قضاییه در خصوص برخی پرونده های مطروحه

0
761

5318-300x191سخنگوی قوه‌قضاییه در جلسه عصر امروز خود در مورد برخی از پرونده‌های قضایی کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، معمولا این قبیل جلسات به توجیح و فرافکنی می گذرد از جمله محسنی اژه ای مدعی شد کسی در ایران بخاطر خبرنگار بودن یا بهایی بودن بازداشت نمی شود، وی همچنین محمود بهشتی لنگرودی از اعضای کانون صنفی معلمان را متهمی امنیتی خواند و نیز به رد ادعای نسرین ستوده در مورد یک پرونده کودک آزاری پرداخت و در نهایت روزنامه نگاران بازداشتی در ایران را بازداشت شدگان امنیتی دانست. غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هجدهمین نشست خبری خود به شیوه مسبوق به رد بسیاری از بدیهیات و حقایق پرونده های قربانیان نقض حقوق بشر پرداخت. از جمله محسنی اژه ای مدعی شد؛

“هیچ فردی بخاطر خبرنگار یا بهایی بودن بازداشت نمی‌شود

معاون اول قوه‌قضاییه درباره بازداشت اخیر تعدادی از فعالان صنف‌های مختلف از جمله محمود بهشتی گفت: هیچ کس بعنوان فرهنگی بازداشت نمی‌شود. خبرنگار بخاطر خبرنگار بودن بازداشت نمی‌شود و هیچ فردی تحت عنوان بهایی بودن نیز بازداشت نمی‌شود.

محمود بهشتی محکوم مسائل امنیتی است/ ۵ سال محکومیت قطعی دارد

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: هیچ فردی بخاطر داشتن مذهب، عقیده و صنف بازداشت نمی‌شود. اگر فردی مرتکب جرمی شود بازداشت می‌شود. اگر جرم او ثابت شد محکوم می‌شود. این فردی (محمود بهشتی) که اسم بردید محکوم مسائل امنیتی است و ۵ سال محکومیت قطعی دارد و جرمش صنفی نیست. او مرتکب جرم امنیتی است و مراحل دادرسی را گذارنده و در حال تحمل کیفر است.

معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر اطلاعات گفته به مرتبطین کانال آمد نیوز تذکر داده این افراد چه کسانی بودند؟ گفت: باید از آقای علوی بپرسید. در خصوص این شبکه‌های ضد انقلابی به طور طبیعی قوه‌قضائیه تلاش و اقدام می‌کند و در مواردی از وزارت اطلاعات هم کمک می‌خواهند. اینکه آیا دادستان از آنان توضیح خواستند اطلاع ندارم ولی ذکر این نکته ضروری است که کسانی که با شبکه های ضد انقلاب ارتباط داشته باشند ولی ندانند آن شبکه ضد انقلاب است، اگر به فرد تذکر بدهند اشکالی ندارد .

وی یادآور شد: زمانی شخصی با صاحب اطلاعات در ارتباط است و بدون آن که فرد بداند، اطلاعات را به شبکه های ضد انقلاب می‌دهد که این هم ربطی به شخص ندارد.

برگزاری دادگاه برای نویسنده کتاب شنود اشباح

محسنی‌اژه‌ای درباره اخرین وضعیت پرونده نویسنده شنود اشباح نیز گفت: حکم این پرونده صادر نشده است، جلسه دادگاه برگزار شده و جلسه بعدی نیز برگزار خواهد شد. متهمان قبلا آزاد بودند اما اینکه بعد از دادگاه بازداشت شده‌اند یا خیر، اطلاعی ندارم.

آزار جنسی کودک کرجی توسط پدرش کذب است/ مادربزرگ طفل بازداشت نشده است

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای نسرین ستوده مبنی بر اینکه در کرج پدری فرزندش را آزار جنسی داده و پس از شکایت مادر بزرگ کودک بازداشت شده است، گفت: با دادستان کرج صحبت کردم گفتند این نقل قول صحیح نیست و در حال پیگیری ناقل خبر هستیم.

معاون اول قوه‌قضاییه اضافه کرد: دادستان کرج گفت این افراد خانواده‌ای هستند که با هم اختلاف دارند و بچه در اختیار مادر است و طبق حکم دادگاه، پدر باید هفته‌ای یکبار در دادگستری یا جایی که اجرای احکام مشخص می‌کند با فرزندش ملاقات کند. حتی نظر پزشک هم این بوده است که ملاقات اشکال ندارد.

وی ادامه داد: این وکیل که این مساله را گفته وکیل هیچ طرف پرونده نیست و ممکن است این دروغ را ساخته باشند تا این ملاقات صورت نگیرد. اینکه مادر و مادر بزرگ بازداشت شدند دروغ است. آزار جسمی کودک نیز دروغ است و بقیه مسائل نیز خلاف واقع است. به دادستان کرج گفتم این فرد را تحت تعقیب قرار دهند و نمی‌دانم این کار را انجام دادند یا خیر.

دلیل بازداشت خبرنگاران دستگیر شده امنیتی است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر علت بازداشت ساسان آقایی و یغما فخشامی گفت: این دو نفر به دلایل امنیتی بازداشت شدند. پرونده در دادسرا است. اگر قرار بازداشت از مدت یک ماه گذشته باشد حتما تمدید شده است. در برخی پرونده ها دادستان قرار مجدد صادر می‌کند.”

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading