جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

اعتصاب غذای دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین

0
694

دو تن از زندانیان زندان اوین بنامهای محمود ناجی، زندانی امنیتی  از تاریخ ۱۹ آذرماه در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان در ارتباط با اتهامات و پرونده وی و همچنین عدم موافقت با مرخصی و همچنین روح الله مردانی معلم و دانشجوی زندانی نیز از تاریخ ۱۶ آذرماه در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان و عدم رسیدگی پزشکی در این زندان در اعتصاب غذا بسر میبرند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، محمود ناجی، زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین از روز دوشنبه ۱۹ آذرماه ۹۷، دست به اعتصاب غذا زده است. محمود ناجی به دلیل عدم موافقت مسئولان با مرخصی خود دست به اعتصاب غذا زده است. خواسته دیگر این زندانی رسیدگی مجدد و شفاف‌سازی پرونده و اتهاماتش است. وی مدعی است که تاکنون علیرغم درخواست‌های مکررش اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. لازم به توضیح است محمود ناجی، ۳۸ ساله از سال ۸۸ به اتهاماتی از جمله “همکاری با دولت متخاصم” به ۱۰ سال حبس محکوم شد. آقای ناجی مردادماه سال جاری از زندان رجایی شهر کرج به اندرزگاه ۸ سالن ۱۰ زندان اوین منتقل شده است. همچنین روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین نیز از تاریخ ۱۶ آذر در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان و عدم رسیدگی پزشکی دست به اعتصاب غذا زده است.  حقوق بشر در ایران در گزارشی از آغاز اعتصاب غذای مجدد روح الله مردانی اطلاع رسانی کرده بود. لازم به ذکر است که در مهرماه سال جاری حکم محکومیت روح‌الله مردانی، به ۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. با گذشت هفت از روز از آغاز مجدد اعتصاب غذای روح الله مردانی, معلم دربند هیچگونه اقدامی از سوی مسئولان زندان اوین در جهت مرتفع کردن نیازهای این دو زندانی محبوس نشده است . 

این معلم دربند پیش‌تر به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به ۵ سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به تحمل یک سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

آقای مردانی، پیشتر نیز از تاریخ ۴ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت پس از ۲۷ روز با وعده‌ی مسئولان قضایی مبنی بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

لازم به ذکر است که روح‌الله مردانی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به دلیل حضور در اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات دی‌ماه” بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading