چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

افزایش فشار بر حمزه درویش، زندانی اعتصابی سنی مذهب و خانواده ایشان

1
879

hamzeh-darvish-300x200.jpgحمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که پس از تحمل آزار و اذیت فراوان از تاریخ ۳ اسفندماه سال گذشته به سلول انفرادی منتقل و در روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه به سالن ۳۱ اندرزگاه ۱۰ در بند عمومی منتقل شده بود، از زمان انتقال خود برخلاف قانون اصل تفکیک جرایم، در بین زندانیان جرایم خشن نگهداری می‌شود. آقای درویش از تاریخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته با اعتراض به روند قضایی در پرونده خود و عدم انتقالش به بند سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است.  به گزارش  حقوق بشر در ایران بنقل از یک منبع مطلع ، نیروهای وزارت اطلاعات به منزل شخصی آقای درویش رفته و به خانواده او گفته‌اند که باید از فرزند خود بخواهند تا با این نهاد امنیتی همکاری کند و به اعتصاب غذای خود پایان دهد. آقای درویش به دلیل اعتصاب غذا وضعیت مناسبی ندارد و در کلیه راست و قفسه سینه درد بسیار زیادی دارد؛ روز گذشته نیز دو بار بیهوش شده اما بنا به دستور رئیس زندان از انتقال وی به بیمارستان جلوگیری شده است”. حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از دو ماه پیش به هدف بهره‌مندی از امکانات ارتباطی به درخواست خود از سالن زندانیان اهل سنت، به سالن ۱۰ اندرزگاه ۴ منتقل شده بود، طی دو ماه گذشته بارها مورد ضرب و شتم ماموران زندان قرار گرفته و از مشکلات روحی و روانی شدید رنج می‌برد.

از زمان انتقال حمزه درویش به بند عمومی هیچ‌گونه تغییری در وضعیت جسمی و روحی وی مشاهده نشده است.

این زندانی سنی مذهب از تاریخ ۲۶ اسفندماه در اعتراض به روند قضایی پرونده‎اش و همچنین امتناء مسئولین از انتقال آقای درویش به بند سیاسی دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است.

گزارش شده است، نیروهای وزارت اطلاعات به منزل شخصی حمزه درویش رفته و به خانواده او گفته‌اند که باید از فرزند خود بخواهند تا با این نهاد امنیتی همکاری کند و به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
آقای درویش که از ناراحتی کلیه راست و قفسه سینه رنج می‎برد، درخواست انتقال این زندانی به مراکز درمانی توسط ضیایی رئیس زندان رجایی شهر رد شده است.

یک منبع مطلع در این باره به حقوق بشر در ایران گفته است: “مصطفی ضیایی، رئیس زندان، آقای درویش را تهدید کرده و به او گفته فقط با جوهر نمک بیرون می‌روی”.
این منبع مطلع درباره وضعیت جسمی این زندانی گفت: “آقای درویش به دلیل اعتصاب غذا وضعیت مناسبی ندارد و در کلیه راست و قفسه سینه درد بسیار زیادی دارد؛ روز گذشته نیز دو بار بیهوش شده اما بنا به دستور رئیس زندان از انتقال وی به بیمارستان جلوگیری شده است”.
حمزه درویش، زندانی ۲۴ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. وی مدتی پیش به صورت غیرمنتظره بازداشت شد. او در دادگاهی پرابهام به ۱۸ سال حبس محکوم شد که میزان ۱۵ سال آن را باید تحمل کند.

حقوق بشر در ایران ، پیش‌تر گزارش کرده بود حمزه درویش زندانی جوانی است که از مشکلات جدی روحی و روانی در رنج است. آقای درویش ماه‌ها قبل و پیش از اینکه وضعیت روحی او آن‌قدر نامناسب شود که امکان نگارش منظم را از دست بدهد نامه‌ای خطاب به افکار عمومی نوشت و در آن به شرح سرگذشت خود پرداخت و از نهادهای مدافع حقوق بشر، طلب استمداد کرد.

او در نامه خود تاکید می‌کند اعتراض او به حکم دادگاه بدوی اساسا در نظر گرفته نشده و اکنون از محکومیت ۱۸ سال حبس تعزیری با احتساب ماده ۱۳۴ مدت ۱۵ سال را لازم است تحمل کند.

لازم به یادآوری است هرانا، پیش‌تر در مهرماه سال جاری نیز از اعزام اورژانسی وی به بیمارستان گزارشی منتشر کرده بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading