چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

انتقاد مولانا عبدالحمید و صادق زیباکلام به نگاه دوگانه جمهوری اسلامی به اقلیت‌ها

2
617

zarinkob (2).jpgاستاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یک مناظره گفته چطور زمان اقلیت های دینی در جنگ شرکت کنند و شهید شوند خوب است اما برای حضور در شورای شهر، شورای نگهبان به آنها اجازه نامزدی نمی‌دهند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در سخنرانی خود در نماز جمعه گفته «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده است و تبعیض‌های قومی و مذهبی مغایر با قانون و خلاف عدالت است. او گفته نزدیک به ۴۰ سال از عمر نظام گذشته و مهمترین دغدغه طبقات مختلف جامعه اهل سنت آن است که اصل «شایسته‌سالاری» مدنظر قرار گیرد و از توانمندان و شایستگان اقوام، مذاهب و گرایش‌های مختلف به‌صورت مساوی و عادلانه کار گرفته شود.

او کاملا شفاف خواسته در دولت آینده از شایستگان اهل سنت در رده‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین رئیس‌جمهور، معاونین وزیران، سفارتخانه‌ها و مدیریت‌های استانی کار گرفته شود.
این را هم تاکید کرده که نباید بین شایستگان اقوام و مذاهب تفاوت وجود داشته باشد و این حق ملت ایران و مطابق قانون اساسی کشور است.
او خواسته آزادی‌های مذهبی اهل سنت در کلان‌شهرها و تمام نقاط کشور تامین شود تا بتوانند نمازشان را آزادانه برگزار کنند و کسی به‌عنوان پلیس امنیت یا نهاد و ارگان دیگری مزاحم‌شان نشود. او تاکید کرده نباید نماز و مراسم مذهبی ما امنیتی تلقی شوند.

این دومین سخنرانی اعتراضی مولانا عبدالحمید در هفته‌های اخیر است. او پس دستور شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستاها هم اعتراض کرد و خواستار اجرای عدالت و قانون در مورد اقلیت‌های دینی و مذهبی شد.
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یک مناظره به ضعف‌های دولت حسن روحانی در مورد حقوق اقلیت‌های دینی و قومی پرداخته و عدم استفاده از نیروهای توانمند اقوام و مذاهب در بدنه میانه و عالی دولت، پرداخته و گفته «به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی معتقدم که حقوق کردها و این که جذب شوند و مشارکت بیشتری داشته باشند و سِمت‌های دولتی به آنها واگذار شود، در دولت آقای روحانی به خوبی صورت نگرفته، اما در دولت‎های قبلی هم این امر صورت نگرفته است».

زیباکلام عنوان کرده «ما [جمهوری اسلامی] یک مشکل اساسی و بنیادی در رابطه با اقلیت‌های قومی (کردها و آذری‌ها و بلوچ‌ها و…) داریم و یک مشکل هم در مورد اهل سنت داریم و نتوانسته‌ایم آنها را جذب نظام کنیم و حقوق آنها نه در دولت آقای روحانی، نه در دولت آقای احمدی نژاد و نه حتی در دولت آقای خاتمی ترتیب اثر داده نشده است. منتهی بعضی‌ها یک درجه بهتر عمل کرده‌اند».
او تاکید کرده در زمان جنگ ارامنه، یهودی‌ها و مسیحی‌ها در جنگ شرکت می‌کنند و شهید می‌شوند اما زمانی که برای شورای شهر، شورای نگهبان به آنها اجازه نمی‌دهند؛ باید بدانیم که مشکل داریم.

zarinkob (2).jpg

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading