چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

انتقال امیر امیرقلی از سلول انفرادی به بند ۲۰۹ به داخل بند

0
770

امیر امیرقلی، روزنامه نگار و از اعضای هیئت تحریریه نشریه گام که در تاریخ ۲۶ دی‌ماه در بابلسر بازداشت و به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، با اتمام بازجویی های اولیه به یکی از سلول‌های چند نفره  بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش  حقوق بشر در ایران, امیر امیرقلی, روزنامه نگار و از زندانیان سابق سیاسی که بدلیل فعالیتهای خود در فیئت تحریریه نشریه گام در تاریخ ۲۶ دی ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و به جهت بازجوئی و تکمیل پرونده به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود با توجه به اتمام بازجوئی و تکمیل پرونده به سلول‌های چند نفره بند ۲۰۹ منتقل و توانسته است بعد از گذشت یک ماه با خانواده خود ملاقات داشته باشد.

 بنقل از یک منبع نزدیک به این فعال رسانه ای در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر فوق گفت: “امیر امیرقلی طی روزهای اخیر و پس از اتمام بازجویی‌ها از سلول انفرادی به سلول‌های چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است و خانواده وی نیز برای اولین بار امکان ملاقات با وی را داشته‌اند؛ با این حال علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده تاکنون در ارتباط با اتهامات احتمالی مطروحه علیه آقای امیرقلی پاسخی از طرف مسئولین زندان و دادسرا به آنها داده نشده است”. لازم به ذکر است امیر امیر قلی به دلیل عضویت در هیئت تحریریه نشریه گام توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود. 

لازم به یادآوری است که امیر امیرقلی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، پیشتر در دی‌ماه ۱۳۹۴ از بابت اتهامات «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سپس با اعتراض به رای صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تبرئه و به اتهامات «توهین به مقدسات» به ۵ سال و «توهین به امام و رهبری» به ۱ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۲ سال و جمعا به ۸ سال حبس محکوم شد که با اجرایی شدن ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) مدت ۵ سال از آن قابل اجرا بود.

امیر امیر قلی در نهایت  با توجه به اعطای عفو نوروزی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” محکومیتش به دوسال و نیم حبس تعزیری تقلیل یافت و در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

سرکوب مطبوعات و فعالان رسانه ای مصداق بارز سرکوب آزادی بیان و ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که بر حق افراد بر انتشار افکار و عقاید خود بدون محدودیت تاکید میکند نیز میباشد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اخبار پیشنهاد شده

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading