جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

انتقال نرگس محمدی به پزشکی قانونی جهت بررسی بیماری

0
649

 نرگس محمدی، زندانی سیاسی، هفته جاری از زندان اوین به کمیسیون پزشکی منتقل می شود تا وضعیت بیماری او بررسی شود.

به گزارش  حقوق بشر در ایران، محمود بهزادی وکیل مدافع نرگس محمدی نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار که در زندان به سر می برد در گفتگو با ایرنا ضمن تائید این خبر افزود: “با توجه به توصیه پزشکان که موکل را چندی پیش عمل جراحی کردند، منتظریم نرگس محمدی از زندان به بیمارستان منتقل شود تا تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.”

این وکیل دادگستری افزود: “درخواست انتقال موکلم به بیمارستان را دادیم اما دادیار می گوید باید بهداری زندان موافقت کند و بهداری نیز می گوید باید موضوع مورد موافقت دادیار قرار گیرد”.

بهزادی راد با بیان اینکه دادستانی تهران هنوز به نامه اخیر موکلش در خصوص آزادی مشروط پاسخی نداده است، گفت: “با توجه به وخامت بیماری موکل و طبق هماهنگی های صورت گرفته، نرگس محمدی ساعت هشت صبح روز چهارشنبه هفته جاری برای معاینه به کمیسیون پزشگی قانونی منتقل می شود تا در این کمیسیون در خصوص «عدم تحمل کیفر به خاطر بیماری» تصمیم گیری شود”.

وکیل مدافع نرگس محمدی افزود: “در صورتی که کمیسیون پزشکی قانونی معتقد باشد، موکلم به خاطر بیماری توانایی تحمل کیفر را ندارد، باید از زندان بیرون بیاید”. لازم به اشاره است که پیشتر نرگس محمدی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به دادستان تهران از وی خواسته بود تا شرایط مراقبت‌های پزشکی و دسترسی خود و دیگر زندانیان به پزشکان متخصص و دسترسی به داروهایشان را فراهم آورد.

قبلتر محمود بهزادی وکیل مدافع نرگس محمدی گفته بود: “تا جایی که در جریان هستیم، وزارت اطلاعات به عنوان ضابط پرونده موکلم، با آزادی مشروط او موافق است و فقط موافقت دادستان تهران نیاز است”.

نرگس محمدی در اردیبهشت ۱۳۹۵ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) بوده است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد.

نرگس محمدی اظهار داشته که در جلسه محاکمه، قاضی برخوردی خصومت‌آمیز و مغرضانه‌ نسبت به وی داشته و به طرزی بی‌پرده و آشکارا از اتهامات وارده به او از سوی مقامات وزارت اطلاعات دفاع ‌کرده است. او همچنین اظهار داشته که قاضی او را به واسطه فعالیت‌هایش علیه مجازات اعدام، به تلاش برای تغییر احکام الهی متهم کرده است.

همچنین ۶ سال دیگر از محکومیت نرگس محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» بوده است که اساس آنها نیز فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری وی است، از جمله مصاحبه با رسانه‌ها درباره موارد نقض حقوق بشر، شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز مقابل زندان جهت حمایت از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، ارتباط با دیگر فعالان حقوق بشر من‌جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، مشارکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه اسیدپاشی و ملاقات با کاترین اشتون در سال ۱۳۹۲. شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را در مهرماه ۱۳۹۵ تأیید کرد.

درخواست اعاده دادرسی او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور رد شد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading