جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بازداشت عباس لسانی, فعال ترک آذری توسط نیروهای امنیتی

0
959

عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) روز جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این شهروند اهل اردبیل در روزهای اخیر از محکومیت خود به ۱۰ ماه حبس تعزیری مطلع شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۵ دی‌ماه ۹۷، عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) توسط نیروهایی امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.  یک منبع نزدیک به عباس لسانی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر بازداشت این فعال آذری گفت, هرچند از دلایل بازداشت و محل نگهداری عباس لسانی اطلاع دقیقی در دست نیست، با این حال احتمال می‌رود بازداشت آقای لسانی در ارتباط با حکم صادره اخیر توسط دادگاه انقلاب اردبیل بوده باشد. عباس لسانی پیش‌تر از محکومیت ۱۰ ماه حبس خود توسط دادگاه انقلاب اردبیل و ارجاع این حکم به اجرای احکام این دادگاه مطلع شده بود. فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال مدنی شناخته شده اتهامی است که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز در زمان بازداشت به آقای لسانی تفهیم شده است. پیش از این آقای لسانی در اعتراض به نحوه احضار و روند غیرقانونی دادگاه از حضور در روند دادرسی خودداری کرده بود. همچنین در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷، این شهروند ساکن اردبیل طی احضاریه‌ای جهت ابلاغ حکمی که پیشتر بصورت غیابی علیه وی صادر شده به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز احضار شده بود.آقای لسانی با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن غیرقانونی خواندن روند دادرسی، در واکنش به احضار خود گفته بود: “حکمی که در روندی کاملا غیر قانونی و غیر حقوقی بر علیه اینجانب صادر شده است به هیچ عنوان قابل قبول و قابل تمکین نیست”.
این شهروند پیش‌تر نیز از طریق پیامک به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز احضار شده بود در تاریخ ۲ مهرماه ۹۷ مجددا از طریق پیامک متوجه شده بود که به صورت غیابی توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب برای وی حکم صادر شده است.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه تن از فعالان ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading