پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

بازداشت علی باوی, شهروند ساکن خورموسی توسط نیروهای امنیتی

0
1833

حقوق بشر در ایران – روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸, ماموران اداره اطلاعات در شهرستان خور موسی « سربندر » از توابع استان خوزستان, علی باوی, شهروند ساکن این شهرستان را بازداشت به مکان نامعلومی منتقل کردند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸, علی باوی, فرزند عبدالله, ساکن شهرستان خورموسی « سربندر », توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست. 

براساس این گزارش؛ بازداشت علی باوی, شهروند ساکن خورموسی « سر بندر », روز سه شنبه همزمان با بازداشت جلال مطوری, شاعر و فعال فرهنگی ساکن این شهرستان توسط ماموران اداره اطلاعات صورت گرفته است. 

لازم به ذکر است روز جاری حقوق بش در ایران, با انتشار گزارشی بنقل از یک منبع مطلع با مضمون بازداشت جلال مطوری, فعال فرهنگی ساکن خورموسی, بازداشت وی را اطلاع رسانی کرده بود. 

از دلایل بازداشت و اتهامات منتسبه بر علی باوی, جلال مطوری تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. 

بازداشت خودسرانه و بلاتکلیف نگه داشتن افراد و همچنین عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است. 

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهامات واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading