پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

بیست و هشتمین روز اعتصاب غذای فرشید ناصری در سایه بی‌توجهی مسئولان

0
558

Captureفرشید ناصری، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در حالی بیست و هشتمین روز از اعتصاب غذای خود را ادامه می‌دهد که وضعیت جسمانی وی نامناسب گزارش شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، این زندانی که در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب زده، روز چهارشنبه در ملاقاتی که با قاضی ناظر بر زندان ملاقات داشته به او گفته شده که هیچ اقدام مثبتی شامل حال وی نمی‌شود. فرشید ناصری، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج از روز شنبه ۲۶ خردادماه در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است. وضعیت جسمانی این زندانی در بیست و هشتمین روز از اعتصاب غذا وخیم گزارش شده است. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این زندانی به حقوق بشر در ایران گفت: “روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه فرشید ناصری برای پیگیری خواسته‌های خود با آقای رستمی، قاضی ناظر بر زندان دیدار کرده است. وی که به دلیل اعتصاب غذا با ضعف جسمانی شدیدی رو‌به‌رو است با ویلچر نزد آقای رستمی برده شد؛ در نهایت آقای رستمی اقدام موثری برای ایشان انجام نداده و گفته‌اند که هیچ چیزی شامل وی نمی‌شود. از این رو فرشید ناصری به سالن بازگشته و به اعتصاب خود ادامه می‌دهد”.
پیش از این نیز یکی از نزدیکان این زندانی به حقوق بشر در ایران گفته بود که وی در مدت اعتصاب خود کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی داشته و دچار زخم معده و دردهای کلیوی شده است.

این زندانی سنی مذهب روز یکشنبه ۱۲ تیرماه در شانزدهمین روز از اعتصاب غذای خود برای دومین بار به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان مدنی و سپس بیمارستان رجایی در کرج منتقل شد. این در حالی است این زندانی گفته است تا زمان رسیدگی قوه قضاییه به وضعیتش از دریافت خدمات درمانی ممانعت به عمل می‌آورد.

فرشید ناصری که اکنون هشتمین سال از حبس خود را طی می‌کند، در تاریخ ۶ تیرماه و در دوازدهمین روز از اعتصاب غذای خود به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان مدنی کرج منتقل شده بود. پیش از آن نیز در تاریخ ۲ تیرماه ۱۳۹۷ پس از وخامت حالش، از رفتن به بهداری و تزریق سرم خودداری کرده است.

این زندانی در مدت حبس دچار مشکلات جسمی از جمله پارگی دیسک کمر و گردن شده و همچنین به دلیل طولانی شدن مدت حبس و مشکلات خانوادگی دچار ناراحتی روحی شده است.

پیش از این نزدیکان آقای ناصری به هرانا گفتند، او نیاز به جراحی دیسک داشته که به دلیل کمبود امکانات در زندان امکان‌پذیر نیست. “آقای ناصری و خانواده او چندین بار با مراجعه و نامه‌نگاری از قاضی ناظر بر پرونده مشکات این زندانی را مطرح کردند اما به او گفته‌اند به دلیل اینکه پرونده‌اش امنیتی است هیچ‌گونه تخفیفی در حق او ممکن نیست.”

با توجه به مشکلات فوق آقای ناصری یک هفته پیش از شروع اعتصاب غذا برای آخرین بار تقاضای حل مشکل خود را می‌کند و خواسته خود را به زندان اعلام می‌کند و پس از یک هفته بی‌توجهی مسئولان از روز شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ در اعتراض به عدم تخفیف در مجازات و محرومیت از مرخصی، اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

پیش‌تر یک منبع مطلع که در رابطه با آخرین وضعیت آقای ناصری به سؤالات گزارشگر هرانا پاسخ می‌داد ضمن تائید این خبر، جزئیاتی از بازداشت و پرونده این زندانی را شرح داده بود.
به گفته این منبع نزدیک به آقای ناصری: “فرشید ناصری در سال ۱۳۸۹ در سنندج بازداشت شد. وی در آن زمان در تاکسی تلفنی کار می‌کرد. روز بازداشت با وی تماس گرفتند و به بهانه پرسیدن چند سؤال او را به اداره اطلاعات احضار و پس از آن، بازداشت و به سلول انفرادی منتقل کردند. این در حالی بود که کمتر از یک ماه از ازدواج این جوان می‌گذشت. آقای ناصری تحت فشار شکنجه‌های روحی و جسمی و توهین مأموران بازداشتگاه در سلول انفرادی، مجبور به اعترافاتی شد که هیچ پایه و اساسی نداشت.
پس از گذشت یک سال، وی از سلول انفرادی به اندرزگاه ۴ سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج منتقل شده و پس از مدتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شد. این رأی ظالمانه در حالی صادر شد که این جوان تحت فشار شکنجه ناچار به طرح اعترافاتی بی اساس شده و دادگاه نیز هیچ توجهی نسبت به اظهارات وی نکرد. حتی پس از صدور حکم اعدام نیز هیچ گونه حق اعتراضی به او داده نشده و این حکم پس از سه سال توسط دیوان عالی کشور قطعی و به وی ابلاغ شد. خانواده آقای ناصری در این مدت برای او وکیل گرفته تا جهت اعاده دادرسی، اعتراضی را به دیوان عالی کشور بفرستند که این اعتراض پس از مدتی پذیرفته شد.

در تاریخ ۱۱ مردادماه سال ۹۵ که به دوشنبه سیاه زندان رجایی شهر کرج نیز شهرت دارد، مأموران زندان با یورش بی‌سابقه فرشید ناصری و سایر هم‌بندی‌هایش را با تدابیر شدید امنیتی به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتقل کردند اما به دلیل اینکه حکم این جوان نقض شده بود به سلول بند سپاه منتقل شده و حداقل ۲۵ نفر از هم‌بندی‌های او اعدام شدند.

آقای ناصری به دستور قاضی پرونده به مدت ۸ روز در این سلول‌ها نگهداری شد و سپس به اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجایی شهر منتقل شد. با گذشت یک سال و در سال ۹۶ توسط قاضی صلواتی به دادگاه انقلاب احضار شده و با توجه به اظهارات او در دادگاه حکمش به ۱۲ سال کاهش پیدا می‌کند.”
هرانا پیش‌تر گزارش کرده بود، دادگاه تجدید نظر محکومیت سه زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج را به ۱۲ سال حبس کاهش داد. این زندانیان که پیش‌تر به اعدام محکوم شده بودن پس از نقض پرونده در دیوان عالی کشور و محاکمه مجدد به ۱۵ سال تحمل حبس محکوم شدند که این حکم نیز در مرحله تجدید نظر به ۱۲ سال کاهش یافت.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading