جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

تداوم بازداشت زوج ایرانی-آمریکایی: «از آنها خواستند علیه جامعه هنری جاسوسی کنند»

0
704

vafadari-765x510.jpgکاته وفاداری، خواهر کارن وفاداری، شهروند زرتشتی که به همراه همسرش آفرین نیساری در تیرماه توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده اند، از برگزاری دادگاه و جلسه تفهیم اتهام از سوی قاضی صلواتی برای این زوج ایرانی-آمریکایی خبر داده و افزوده، وزارت اطلاعات از آنها خواسته است علیه جامعه هنری جاسوسی کنند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، کاته وفاداری در نامه ای جدید نوشته است: «این زوج پس از تقریبا هشت ماه بازداشت از سوی ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با اتهاماتی روبه رو شده اند که می تواند محکومیت ۲۱ سال زندان برای آنان به همراه داشته باشد و علاوه بر آن می تواند به جریمه نقدی، مصادره خانه و دیگر اموال آنها از جمله اتومبیل‌هاشان نیز منجر شود.» به گفته کاته وفاداری، قاضی صلواتی، وکیل این زوج را در جلسه دادگاه نپذیرفته و به کارن وفاداری نیز گفته است که وکیلش را باید تغییر دهد.

گفتنی است، این زوج دو تابعیتی در ماههای اول بازداشت به اتهامات داشتن الکل در منزل و معاشرت با دیپلمات های خارجی، جاسوسی و همکاری با دشمنان دولت و حتی نامگذاری خانه شان به «مرکز فساد» متهم شده بودند اما در جلسه تازه خود با قاضی صلواتی به اتهامات «تلاش برای براندازی نظام»، «انتخاب و استخدام جاسوسان از طریق سفارت های خارجی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» هم متهم شده‌اند.

کاته وفاداری با اظهار اینکه «بازجویی اولیه» از آنها «سورئال» بوده، به فشار بازجویان به آفرین نیساری برای جاسوسی علیه دوستان و همسرش اشاره کرده است: «بازجویی‌های اولیه خیلی سورئال بودند. گالری‌های ایرانی نماینده بسیاری از هنرمندان هستند و با مشتریان از کشورهای مختلف در تماس هستند. وزارت اطلاعات بارها به آفرین فشار آورد که در جامعه هنری برای آنها جاسوسی کند. از او خواستند علیه دوستانش و حتا همسرش کارن جاسوسی کند. وقتی با مخالفت او روبرو شدند او را به انفرادی فرستادند.»

کمپین بین المللی در این خصوص گزارش کرده است؛ جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز ۱۲ مرداد ماه بدون ذکر نام این زوج با اشاره «به کشف محل برگزاری مجالس مختلط از سوی دو ایرانی با تابعیت مضاعف» گفته بود خانه‌ای کشف شده که برای برگزاری مجلس مختلط و برای فساد برای برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مرتبط مهیا شده بوده است. دادستان تهران حتی گفته بود که در این منزل چهار هزار لیتر مشروب الکلی کشف شده است. جعفری دولت آبادی پس از اشاره به کشف چهار هزار لیتر مشروب گفته بود: «امروز دشمنان انقلاب در مور فساد و فحشا سازمان یافته عمل می‌کنند و این اقدام ضابطان، از ان جهت که پیشگیرانه بوده و نشان از اشراف دستگاه‌های اطلاعاتی و ضابطان بر امور شهر دارد، قابل تقدیر است.»

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در تاریخ ۲۵ آبان ماه در صحن علنی مجلس با اشاره به بازداشت ۱۲ دو تابعیتی و آوردن نام برخی از آنها گفت: «یک زوج جوان با نام کارن و آفرین با تابعیت دوگانه وارد کشور شدند. بروید اطلاعاتشان را دربیاورید ببینید چه بر سر هنرمندان و اشخاص نامدار در این کشور می آورند. در برخی مراکز مشروب به وسیله لوله کشی میل می شود و فیلم ‌آن را می گیرند و بعد تهدید می کنند و باج خواهی می کنند که اگر همکاری نکنید اینها را منتشر می کنیم.»

کاته وفاداری در انتقاد به اظهارنظر دادستان تهران در نامه‌اش نوشته است: «برای اقلیت مذهبی همانند زرتشتی تفاوتی میان مشروبات الکلی و مثلا سکنجبین نمی‌باشد. هر دو از محصولات مورد استفاده در خانه و زندگی است. زرتشتی در سوگواری شراب می نوشد و یا در ایام دیگر و اعیاد متعدد آیین ما حضور و صرف مشروب در آن امری عادی است. بازداشت به دلیل صرفا داشتن مشروبات الکی در منزل، نقض مقررات جامعه چند آیین و مذهبی، و اصول عرف بوده، و احترام به آداب و سنن همگان امری ضروری است.»

کاته وفاداری همچنین در مورد اتهام میهمانی مختلط با حضور اتباع خارجی نوشته است:‌ «ترکیب میهمانان هر کسی به کار و کسب و زندگی او بستگی دارد. ایراد به ترکیب میهمانان کارن و آفرین به عنوان اتهامات از سو دادستانی محترم بی اساس است. زندگی و کار و کسب معمولی افراد باید در امان باشد.»

روبرتو توسکانو، سفیر سابق ایتالیا در ایران در آذر ماه ۲۰۱۶ در یک نامه سرگشاده، بازداشت کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری را محکوم کرد. او در این نامه از آنها به عنوان دو تن از “محترم‌ترین افرادی که طی پنج سالی که بعنوان سفیر ایتالیا در تهران خدمت کردم شناختم” نام برد.

سفیر سابق ایتالیا در این نامه مستقیما توجیه مقامات ایرانی در مورد بازداشت کاران وفاداری و همسرش آفرین نیساری را رد کرد و نوشت: “انسان باید واقعا ساده لوح و قربانی تبلیغات باشد که بتواند باورکند این دو به دلیل اینکه به مهمانان خود مشروبات الکلی داده‌اند بازداشت شده اند—به ویژه در پایتختی که بسیاری از مقاماتی که ادعای متدین بودن می‌کنند معروف هستند که با مشروب‌خواری ضدیتی ندارند.”

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading