جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

تلنگری بر وضیعت آموزش در شهرستان چابهار/ هیچ بومی متصدی آموزش و پرورش چابهار نشده است

0
927

مدرسه-کپری44444444444وضعیت آموزشی بلوچستان از سوی فعالان آموزشی “افتضاح” تعبیر می شود، منطقه ای با ده ها مدرسه کپری، صدها بازمانده از تحصیل و بی سواد، و صدها جوان ترک تحصیل کرده، هزاران دانش آموزشی که در کمترین امکانات تحصیل می کنند و سطح آموزشیشان بسیار پایین است و از طرفی کمبود زیر سخت های آموزشی و نبود معلم، و حتی معلمان غیر بومی و بومی که به وظایفشان عمل نمی کنند.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ ذیلا گزارشهای از وضعیت آموزشی تنها یک بخش از بلوچستان یعنی چابهار جمع آوری شده اند که از سوی مسئولان به عنوان “قطب توسعه کشور” معرفی می شود. و با تصاحب هزاران هکتار زمین ملکیت مردم از پسابندر تا آخرین نقطه بلوچستان طرح توسعه سواحل مکران بر آواره های آموزشی کلید خورده است و برنامه گسیل هزاران نفر جمعیت جدید را دارد. مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در گفتگو با شهروند:
بعد از انقلاب هنوز به نیروی بومی اهل سنت برای مدیریت اداره آموزش و پرورش چابهار و مدیر کل آموزش و پرورش استان اعتماد نشده است.
در انتصابات آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان برای نیروی های بومی اهل سنت تعبیض وجود دارد.
بخش بزرگی از ناهنجاری و مشکلات استان ما به فقر فرهنگی برمی‌گردد؛ همان‌طور که فقر اقتصادی هم این‌جا وجود دارد. دو مقوله‌ای که زاییده تبعیض هستند و اگر این تبعیض را بتوانیم برطرف کنیم که مقام معظم رهبری هم فرمودند که باید از بین برود، فقر فرهنگی و مالی هم از بین خواهد رفت.
دیگر این‌که مسئولیت‌ها در آموزش و پرورش را باید به خود اهل سنت و مردم منطقه داد و نیروهای بومی را به کار بگیرند. این می‌تواند تغییر ایجاد کند.
مثلا مدیریت آموزش و پرورش استان تا الان و بعد از انقلاب یک بار دست اهل سنت نیفتاده است. برای یک دوره بگذارند یکی از اهل سنت به مدیریت آموزش و پرورش برسد و اگر تحول به وجود نیامد، بگویند که این مشکلات نتیجه تبعیض نیست.
زاهدان دو منطقه آموزش و پرورش دارد که تا الان مدیر یکی از این مناطق را هم از اهل سنت انتخاب نکردند. یا هنوز در چابهار یا برخی شهرهای بلوچستان هنوز این اتفاق نیفتاده و تبعیض یعنی همین.
الان در هر بخشی از زندگی مردم نگاه کنید نتیجه‌ این تبعیض دیده می‌شود. یکی از کاندیداهای استانداری گفت که بالاترین مشکل سیستان‌و‌بلوچستان فقر است که من به او گفتم شما تشخیص ندادی هنوز و بیشتر بررسی کنید، ببینید که ریشه فقر به کجا برمی‌گردد. فقر معلول است و باید مشخص شود ریشه و علت آن چیست؟
آیا معدن نداریم، زمین کشاورزی نداریم، برای صنعت زمینه فراهم نیست، آیا مرز نداریم… این همه پتانسیل وجود دارد. چرا از این پتانسیل‌ها استفاده نمی‌شود؟محمد شهدادزهی مشاور امور رسانه و ارتباطات محمد باسط درازهی نماینده مردم شهرستان های سراوان ٬سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی در کانال خود نوشته است:
۱_متاسفانه ۳۰ سال است که یک جریان بر اداره های آموزش و پرورش شهرستان چابهار حاکم است. این اداره را از لحاظ آموزش به ویرانه تبدیل کرده است با توجه سهمیه های مناطق محروم و سهمیه ویژه٬ خروجی خاصی در کنکور نسبت به شهرهای دیگه استان ندارد.
۲_ و همچنین اکثریت فرهنگی های بومی نیز به جای وظیفه اصلی که آموزش است به چیزی های دیگر و حاشیه ای مشغول هستند و فرهنگیان بومی شهرستان چابهار کمی از فرهنگیان بومی ایرانشهر ٬ سراوان و همچنین ایراندگان یاد بگیرند .
۳_ همچنین در این خصوص از امامان جمعه های شهرستان نیز اقدامی خاص در آموزش و دلسوزی مشاهده نمی شود.
بی تفاوتی نخبگان بومی شهرستان به این وضعیت آموزش چابهار باید خون گریست ٬ چون نسل آینده شهرستان و استان با بی تدبیری ما دارند سوخت و از بین می روند .
مولوی عبدالواحد بزرگزاده امام جمعه موقت چابهار:

” من بارها در جلسات اظهار داشته‌ام که کیفیت درسی اداره آموزش و پرورش جای بررسی را دارد، چرا دانش آموزی که نمی‌تواند اسم خود را بنویسد با معدل بیست به خانه می‌فرستند، واقعا این نمرات تقلبی چه ارزشی را دارند.”
وقتی این قضایا را مطرح می‌کنیم می‌گویند:‌ اداره آموزش و پرورش مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، من تقاضا می‌کنم از جناب آقای نماینده محترم که بایستی توجه ویژه‌ای به این اداره داشته باشد، تا بحث مهم آموزش و پرورش رونق یابد و فرزندان ما به روش صحیح تربیت یابند.معلمان و دبیران باید توجه داشته باشند که جزوهای ویژه اهل‌سنت بین دانش آموزان منتشر نمایند تا بیشتر به احکام و مسایل مذهب خویش آشنا شوند، نباید موضوعی که مخالف به مذهب اهل‌سنت است به رخ آن‌ها کشیده شود، مثلا نباید دانش آموز اهل‌سنت به مراسم سینه زنی برده شود، چون این در فرهنگ مذهب اهلسنت وجود ندارد.
محمد شهدادزهی:
متاسفانه امروز آموزش و پرورش چابهار و منطقه دشتیاری کمترین خروجی را دارد در سطح استان ٬ پس نیازمند این است فرهنگیان ٬ نخبگان ٬امامان جمعه جامعه محلی بیایند برای این موضوع چهاراندیشی کنند و مشکل را برطرف کنند.
زیربنای توسعه یک جامعه نیروی انسانی قوی است و مولد نیروی انسانی قوی آموزش و پرورش قوی است پس می طلبد فرهنگیان محلی شهرستان چابهار برای توسعه جامعه تمرکز خود را بر روی آموزش و پرورش قرار دهند نه انتخابات شورای شهر ٬ بخش و خودشان را گرفتار جریانات سیاسی کنند.
تعداد زیادی از مردم روستایی مناطق محروم و مظلوم جنوب منطقه بلوچستان به دلیل محرومیت و مظلومیت با گذشت ۳۹ سال از انقلاب مردمی جهموری اسلامی ایران هنوز به دلایل نامعلوم موفق به دریافت مدارک هویتی خود نشده اند.
این مردم بلوچ به دلیل نداشتن مدارک هویتی از داشتن خدمات عمومی نظیر تحصیل فرزندان خود در مدارس ٬ خدمات بهداشت و درمان ٬ دریافت یارانه، بیمه، خدمات بانکی، دریافت انشعاب آب، برق، تلفن و خیلی از خدمات دیگر محروم هستند .جای افسوس و نگرانی این است که حتی این مردم روستایی نمی توانند به شهر سفر کنند چون به دلیل نداشتن مدارک هویتی توسط نیروی انتظامی دستگیر و به کشورهای همسایه از جمله افغاستان و پاکستان فرستاده می شوند.
در صورتی که کشورهای مذکور نیز از پذیرش این مظلومین خوداری می کنند و چون این عزیزان ایرانی هستند به دلیل نداشتن مدارک هویتی نمی توانند ایرانی بودن خود را اثبات کنند و به دلایل مذکور این مردم روستای منطقه بلوچستان قادر به سفر در داخل شهر و دیگر مناطق کشور نیستند.
شاید در باور ما ایرنیان نمی گنجد هموطنان عزیز بلوچ ما در جنوب منطقه بلوچستان هنوز در قرن ۲۱ به دلیل نداشتن مدارک هویتی به روش انسان های اولیه در روستاها و بیابان دور از هر نوع امکانات و خدمات زندگی می کنند.
نکاتی قابل تامل در خصوص سیستم آموزش و پرورش چابهار و قابل توجه مسئولین
۱_ چندین دهه از نظام و انقلاب اسلامی میگذرد و چابهار در حسرت یک مدیر شایسته و لایق بلوچ .
۲_بعضی مسئولین استانی و کشوری در هر رسانه ای (دیداری _ شنیداری _ نوشتاری ) به خود می بالند که ما با ایجاد صنایع ( پتروشیمی _ پلایشگاه نفت _ توسعه اسکله های عظیم و غول پیکر و ….) برای جامعه محروم و مظلوم محلی بلوچ چابهار (بلوچستان ) توسعه میاوریم ولی افسوس که مبانی و پله اول توسعه هر جامعه محلی ٬ آموزش و پرورش است و توسعه را باید از زیربنا و پله اول (آموزش ) شروع کرد ٬ افسوس که برای سیستم آموزش و پرورش چابهار باید به اندازه آب اقیانوس اشک ریخت متاسفانه آموزش و پرورش چابهار چندین دهه با مدیریت های یکنواخت از یک منطقه خاص به یک ویرانه تبدیل شده است.
۳_یعنی حتی یک فرهنگی بلوچ شایسته برای تصدی مدیریت آموزش و پرورش چابهار نیست؟
۴_چرا وضعیت مدارس چابهار اسف بار است ؟
سرانه فضای آموزشی در مدارس چابهار کمتر از یک و نیم متر است در حالی که متوسط سرانه فضای آموزشی کشور بیش از دو برابر این عدد است.
۵_نکته اینجاست که چابهار تنها شهری است که هیچگاه مدیریت آموزش و پرورش آن در اختیار فرهنگیان (بلوچ ) آن نبوده است .
۶_در مورد چابهار به جرأت میتوان گفت بزرگترین عامل مشکلات آموزش و پرورش چابهار مدیریت طولانی مدیران یک قشر خاص در آن است .
۷_ به راستی چرا مدیران کل نمی خواهند چابهار از زیر یوغ قدرت آنها خارج شود؟
تا کی باید سایه سنگین سیاست بر دانش آموزان چابهار بگسترد؟
۸_آنهایی که صرفا برای مسایل سیاسی خود آینده فرزندان شهر چابهار را به بازی میگیرند چه پاسخی به وجدان خود می دهند.
جوابگو این مسایل باید چه کسی باید باشد؟
چابهار پایین‌ترین نرخ باسوادی را در کشور دارد
در حالی چابهار به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند که پایین‌ترین نرخ باسوادی را در کشور دارد.
مسوولان و سرمایه‌گذاران بومی و ملی علاوه بر بخش عمرانی، در زمینه توسعه فضاهای آموزشی را نیز جهت توسعه نیروی انسانی در چابهار را حمایت کنند.
بیشترین آمار بی‌سوادی کشور در بلوچستان و به ویژه در جنوب این منطقه در چابهار وجود دارد.
کمبود فضاهای آموزشی و نبود مدارس مناسب نیز به این معضل در چابهار دامن زده است.در حال حاضر در شهرستان فنوج ۳۶ مدرسه، بنت ۵۴ مدرسه، بزمان ۱۱ مدرسه، ایرانشهر ۱۲۰ مدرسه، سرباز ۸۵ مدرسه، راسک ۹۳ مدرسه و در چابهار کمبود ۹۹ مدرسه محسوس است.
فرماندار سابق چابهار عنوان کرده در زمینه کمبود مدارس در شهرستان چابهار با ۸۱ درصد کمبود بدترین وضعیت را دارد.
احمدعلی موهبتی کمبود فضاهای آموزشی و پایین بودن نرخ باسوادی و حاشیه‌نشینی را از مهم‌ترین معضلات و مشکلات شهرستان چابهار بیان کرده و گفته: این شهرستان ضعیف‌ترین سیستم آموزشی کشور را دارد که قطعا برای ارتقای آن نیازمند حمایت و همکاری بیشتر خیران و نگاوه ویژه دولت در این زمینه‌ هستیم.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading