جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

جوابیه ای برای دادستان قم که جان باختن وحید صیادی نصیری را از اعتصاب غذا نمی داند

0
637

درحالی که وحید صیادی نصیری, زندانی سیاسی محبوس در زندان لنگرود قم در اعتصاب غذا و بدلیل محرومیت از درمان مفید و  محروم از حقوق شهروندی خود جان خود را از دست داده است مقامهای قضائی در ایران منکر جان باختن این زندانی سیاسی در اثر صدمات جسمی ناشی از اعتصاب غذا شده اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, وحید صیادی نصیری زندانی سیاسی محبوس و محروم از حق انتخاب وکیل, بدون رعایت اصول تفکیک جرائم در زندان لنگرود قم در بند متهمین جرائم خطرناک و مواد مخدر نگهداری می شد و حقوق بشر در ایران بارها در گزارشات متعددی از دلایل اعتصاب غذای این زندانی سیاسی محبوس و محروم از درمان و محروم از حقوق شهروندی اطلاع رسانی کرده بود اما دادستان عمومی و انقلاب قم امروز مدعی شد که این زندانی سیاسی بدلیل صدمات ناشی از اعتصاب غذا جان خود را از دست نداده است. در صحبتهای این مقام قضائی آنچه مشهود است این نکته است که ایشان بعنوان یک مقام مسئول تائید کرده اند که وحید صیادی نصیری دچار بیماری کبد شده بود. سوال از این مقام قضائی ذکر این نکته است که با استناد به ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هیچ انسانی نباید مورد رفتاری توهین آمیز که منجر به تنزل مقام انسانی وی بشود قرار بگیرد. پس انتقال وحید صیادی نصیری در بند متهمین مواد مخدر و در جائی که افراد داخل بند مواد مخدر متادون استفاده میکنند, این نکته حائز اهمیت است که از حدود بیست روز قبل از جان باختن وحید صیادی نصیری, وی قادر به خوردن آب هم نبوده است و از این رو اعتصاب وی به خشک تبدیل شد. محبوس کردن وی بعنوان یک انسان در یک چنین محیطی مصداق چیست؟ شرح  کامل واقع از زمان بازداشت و تا زمان جان باختن وحید صیادی  نصیری در ادامه می آید.  وحید صیادی نصیری در تاریخ یکم مرداد ماه سالجاری توسط اداره اطلاعات در قم بازداشت شده بود و پس از مدتی با اتمام دوران بازجوئی به زندان ساحلی قم منتقل شد. در تاریخ ۲۱ شهریور ماه به این فعال سیاسی اطلاع داده شده بود که در تاریخ ۳۱ جهت محاکمه به دادگاه اعزام میشود و در این بین این زندانی سیاسی در تکاپوی فراهم کردن وکیل جهت دفاع از خود در دادگاه بود. در تاریخ ۲۴ شهریور ماه سالجاری بدون اطلاع قبلی و بطور ناگهانی این زندانی سیاسی از زندان ساحلی قم به شعبه یک دادگاه انقلاب قم منتقل و در جلسه ای ده دقیقه ای بدون حضور وکیل و بدون دارا بودن شرایط لازم برای دفاع از خود طی حکمی از سوی آن شعبه با اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به تحمل چهار سال و نیم حبس محکوم شده بود. 

این زندانی سیاسی پس از محکومیت در دادگاه به تحمل چهارسال و نیم حبس, از زندان ساحلی قم به زندان لنگرود قم منتقل میشود و مجددا بدون رعایت اصول تفکیک جرائم, مجددا در بند متهمین به مواد مخدر که در آن بند افراد معتاد عینا موادمخدر متادون را استفاده میکردند محبوس میگردد. این زندانی سیاسی بدفعات از مسئولان زندان خواستار این بود که وی را به زندان اوین منتقل کنند که این درخواست وی از طرف مسئولان زندان رد شده بود.

 وقتی این زندانی سیاسی مشاهده میکند که در سایه بی توجهی مسئولان زندان لنگرود قم حقوق شهروندی و اصول دادرسی عادلانه و حتی اصول تفکیک جرائم رعایت نمی شود, از تاریخ ۲۱ مهر ماه سالجاری دست به اعتصاب غذا زده بود و حقوق بشر در ایران در گزارشی اعتصاب غذای این زندانی سیاسی را اطلاع رسانی کرده بود. 

مجددا در تاریخ  ۲۴ مهر ماه بطور ناگهانی و بدون هماهنگی قبلی با وی و یا حتی وکیل ایشان به دادگاه کیفری قم منتقل گردید و به ایشان اطلاع داده شد که در خصوص اتهام توهین به مقدسات پرونده جدیدی برای این فعال سیاسی گشوده شده است. لازم به ذکر است این فعال سیاسی پیش‌تر بابت توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ترتیب به تحمل ۵ و ۲ و ۱ سال حبس محکوم شده بود و با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) مشغول گذراندن ۵ سال از این محکومیت بود که با اعمال عفو نوروزی با تقلیل حکم روبه‌رو شده بود . این زندانی سیاسی که در بند چهار زندان اوین نگهداری می‌شد، مورخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، به دلایل نامعلومی به زندان رجایی شهر کرج  منتقل گردید.

برخورداری افراد از دادرسی عادلانه در  دادگاهی صالحه و بی طرف و همچنین رعایت شخصیت افراد از جمله مواردی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است.

آقای صیادی نصیری پیش از این در تاریخ ۲۵ مهرماه ۹۵، در بند ۸ زندان اوین در اعتراض به ۱۳ ماه بلاتکلیفی پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده بود. این زندانی سیاسی با اتهامات «توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» در دادگاه بدوی به ۸ سال حبس محکوم شد. اما با گذشت ۱۳ ماه از تاریخ صدور حکم اولیه و اعتراض وی، جلسه دادگاه تجدید نظر برای وی برگزار نشده بود. نهایتا بعد از یک دوره اعتصاب غذای طولانی مدت، وحید صیادی نصیری ، در پی مشخص شدن زمان دادگاه تجدیدنظر، به اعتصاب غذای خود پایان داد . بعد از اتمام دادگاه تجدید نظر این فعال سیاسی , ایشان از بند ۸ زندان اوین به بند ۴  این زندان منتقل و سپس به زندان رجائی شهر واقع در کرج منتقل گردید . 

درنهایت این فعال سیاسی در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ بعد از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان رجائی شهر کرج آزاد گردید.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading