جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

سالانه دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان در آتش می سوزد

0
552

1800_127-765x510.jpgمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی جنگل‌ها یکی از چالش‌های مهم این استان است و سالانه به‌صورت میانگین ۲ هزار هکتار از جنگل‌های استان دچار حریق می‌شود.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، شیرزاد نجفی روز سه شنبه در نشست با رسانه‌ها که در محل سالن اجتماعات کمیته امداد برگزار شد افزود: امسال برای اولین بار در مقایسه با سال‌های گذشته میزان آتش سوزی‌های جنگل‌های لرستان کاهش یافت به‌طوری‌که تنها در ۸۸۰ هکتار از اراضی جنگلی آتش سوزی رخ داد در حالی که طی سال‌های گذشته میزان حریق جنگل‌ها بیشتر از این میزان بوده است. به گفته وی در راستای حفاظت از جنگل‌های استان به عنوان مهمترین سرمایه‌ها و منابع طبیعی اقدامات زیادی انجام شده از جمله اینکه در سال جاری تعداد ۴۰۰ دیده بان حفاظتی در نقاط حساس جنگلی از افراد بومی، محلی و عشایر منطقه به کار گرفته شد. مدیرکل منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: لرستان با یک میلیون و ۲۱۷ هزارهکتار جنگل به طور شبانه‌روزی باید توسط نیروهای محافظت و جنگل بانی برای پیشگیری از آتش‌سوزی مورد محافظت قرار گیرند.
نجفی یادآور شد: بنا بر استاندارهای جهانی برای محافظت از هر یکهزار هکتار جنگل باید یک نیروی انسانی باشد در حالی که این الگو در کشور به‌صورت یک تن به ازای هر ۱۳ هزار هکتار و در لرستان نیز به‌صورت یک نیرو به ازای هر ۲۷ هزار هکتار است.

 مدیرکل منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه میزان برداشت از جنگل‌های زاگرس بیشتر از رویش در آنهاست گفت: سرانه رویش در جنگل‌های بلوط زاگرس به ازای هر هکتار یک مترمکعب است در حالیکه سرانه میزان استفاده یک خانوار عشایری از جنگل‌ها ۳۶ متر مکعب در هر هکتار است.

نجفی با اشاره به اینکه شعار هفته درختکاری (۱۵ تا ۲۱ اسفند) با عنوان همیار طبیعت باشیم، گفت: امسال ۱۰ هزار تن همیار طبیعت در لرستان شده‌اند که مشخصات کامل آنها به منظور انجام اقداماتی در راستای حفظ منابع و سرمایه‌های طبیعی استان در اداره کل منابع طبیعی لرستان ثبت شده است.

به گفته وی یکی دیگر از مشکلات جنگل های بلوط لرستان ذغال گیری از درختان بلوط است به طوری که برای تهیه ۲ کیسه ذغال با قیمت هر کیسه ۱۰ هزار تومان یک درخت بلوط با ارزش ریالی ۸۰۰ میلیون تومان سوزانده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان افزود: با اینکه میزان جریمه های چنین اقداماتی افزایش یافته است اما آنچه نقش موثرتری دارد فرهنگ سازی در این زمینه است تا مردم به جای تخریب جنگل ها خود به مجافظان از طبیعت تبدیل شوند.

نجفی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات جنگل های استان پدیده خشکیدگی است گفت: در منطقه زاگرس بیش از یک میلیون هکتار از جنگل ها دچار این پدیده شده اند که هنوز علت قطعی آن مشخص نشده و برخی آن را از پیامدهای تغییر اقلیم ، ریزگردها و گرم شدن کره زمین می دانند.

وی افزود: در لرستان نیز ۵۵۰ هزار هکتار از جنگل ها دچار پدیده خشکیدگی شده اند.
مدیرکل منابع طبیعی لرستان اضافه کرد: کارشناسان منابع طبیعی بر این باورند که اگر بتوان بیماری خشکیدگی بلوط را در کانون های این بیماری کنترل کرد در مجموع می توان پراکنش خشکیدگی درختان بلوط را کاهش داد.

نجفی با اشاره به برداشت های غیرمجاز از گونه های گیاهان دارویی لرستان گفت: برداشت بی رویه از گیاهان دارویی در مناطقی همچون نورآباد، الشتر و خرم آباد بسیار بالاست بطوریکه طی سال جاری میزان ۱۹ هزار کیلوگرم گیاهان دارویی از گونه های موسیر و آویشن کشف و ضبط شد.
۱۵ تا ۲۱۱ اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است که بطور همزمان درسراسر کشور اقداماتی در این راستا انجام می شود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading