چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

سیاوش حیاتی برای تحمل حبس بازداشت شد

0
416

حقوق بشر در ایران ـ امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سیاوش حیاتی، برای سپری کردن دوران حبس خود بازداشت و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کُردپا، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه متحد کُرد، اهل روستای ورگمه از توابع استان کرمانشاه، برای تحمل دوران محکومیت حبس تعزیری بازداشت و به بند قرنطینه در زندان مرکزی (دیزل آباد) کرمانشاه، منتقل شد. 

براساس این گزارش، بازداشت سیاوش حیاتی، در پی احضار قبلی وی به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه صورت گرفته است. 

لازم به اشاره است، در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، رئیس دفتر شعبه اول اجرای احکام دادسرای شهرستان اسلام آباد غرب از توابع استان ایلام، با ارسال ابلاغیه ای کتبی، سیاوش حیاتی را  برای سپری کردن دوران حبس تعزیری اش احضار کرده بود. 

سیاوش حیاتی، در تاریخ ۹ آذر ماه ۱۴۰۱، به همراه چند تن دیگر از شهروندان، در حالی که به شهرستان صحنه رفته بودند هنگام بازگشت به کرمانشاه در پلیس راه بیستون توسط نیروهای امنیتی توام‌ با رفتار خشونت آمیز، بازداشت و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شده بود و سپس در تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۱، به بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل و در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه آزاد شد اما در تاریخ ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱، جهت تفهیم اتهام به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای انقلاب شهرستان صحنه احضار شده بود. 

این فعال مدنی، در تاریخ ۳ آذر ماه ۱۴۰۱ هم توسط شعبه ۵ دادگاه انقلاب استان کرمانشاه از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های های مخالف نظام) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. 

همچنین، در تاریخ ۱ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در روستای ورگمه از توابع شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات استان کرمانشاه و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۴ مهر ماه ۱۴۰۱ به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل و در تاریخ ۱۶مهرماه۱۴۰۱، با تودیع قرار کفالت آزاد شده بود.

این فعال مدنی، در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به سرنگونی هواپیمای مسافربری پی اس ۷۵۲ خط هوایی اوکراین، توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۲۵ دی ماه همان سال با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

وی که دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی واحد کرمانشاه بود به سبب اعتقادات مذهبی خود از ارائه دفاعیات و پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد و اعمال محرومیت بر سیاوش حیاتی در حالی صورت گرفت که وی، به عنوان دانشجوی ممتاز، شرایط سهمیه استعدادهای درخشان برای تحصیل بدون کنکور در مقطع دکترا را داشت.

سیاوش حیاتی پیش از این بعنوان آموزگار در مقطع دبستان تدریس می کرد ولی پس آغاز روند پاکسازی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعتقاد وی به آئین یارسان از آموزش و پرورش اخراج شد. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است. 

ارعاب و تهدید بر اقلیتهای مذهبی و اعمال فشارهای امنیتی و قضایی بر آنها به سبب باورهای مذهبی آنها ناقض ماده ۲، ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

برچسب هاکرمانشاهآیین یارسانیارسانپیروان آئین یارسانپیروان اهل حقسیاوش حیاتی زندانی سیاسییاریاجرای حکمدادگاه انقلاب استان کرمانشاهبازداشت سیاوش حیاتیپیروان اهل حق در ایرانشهرستان اسلام آباد غربیاجرای حکم حبسکیفرخواستاجرای حکم حبس تعزیریاهل حقشهرستان اسلام آبادغربزندانی سیاسیزندان مرکزی کرمانشاهمحاکمه شهروندانسیاوش حیاتیاسلام آبادغرببازداشت اجراآیین یاریاحضاراستان کرمانشاهزندانیان عقیدتی در ایرانآئین یارسان در ایرانبازداشت اجرای حکم حبساحضار سیاوش حیاتیآئین یاریزندانی عقیدتیزندان کرمانشاهاقلتیهای مذهبیمحرومیت از تحصیل سیاوش حیاتیروستای ورگمهسیاوش حیاتی فعال مدنیپیروان آئین یاریپیروان سایر ادیان در ایرانزندانیان سیاسیپیروان آیین یارسانورگمهزندانی سیاسی سیاوش حیاتیشهروندان پیرو آئین یارسانحبس تعزیریزندان دیزل آباد کرمانشاهاجرای احکام کیفریمصاحبه با سیاوش حیاتیپیروان سایرادیانسیاوش حیاتی زندانی عقیدتیاجرای حکام

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading