پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

شناسایی ۱۱۳ کودک کار در رشت توسط سازمان بهزیستی

0
234

حقوق بشر در ایران ـ امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مدیرکل بهزیستی گیلان، از شناسایی ۱۱۳ کودک کار و خیابان در شهر رشت مرکز استان گیلان خبر داد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از صدا و سیما، امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سیدمهدی خدمت بین دانا، مدیرکل بهزیستی گیلان، از شناسایی، دستکم ۱۱۳ کودک کار و خیابان در شهر رشت مرکز استان گیلان، توسط سازمان بهزیستی خبر داد. 

مدیرکل بهزیستی گیلان در تشریح این خبر اعلام کرد:”۱۱۳ کودک کار خیابان در شهر رشت شناسایی شدند و از این میان۹۰ درصد کودکان کار غیربومی هستند و والدین کم سواد، معتاد و یا متارکه شده دارند.” 

با توجه به اعلام مدیرکل بهزیستی گیلان از میان ۱۱۳ کودک شناسایی شده فقط ۴۰ کودک مشمول طرح ساماندهی و ممنوعیت کار در خیابان ها شدند و باقی مانده این کودکان هیچگونه پشتیبانی دریافت نکردند. 

لازم به اشاره است، در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، محمدرضا حیدرهایی،‌ سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از شناسایی ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور خبر داد و گفت که از این تعداد در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۵۰۰ نفر از کودکان خیابانی شناسایی شده‌اند و جمع آوری این کودکان از کف خیابان مشکل ریشه ای که همان وضعیت اقتصادی خانواده های آنها هست را حل نمی کند. 

محرومیت از تامین اجتماعی شهروندان در حالی رو به گسترش است که در ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر حق انسانها در برخورداری از تامین اجتماعی مناسب به لحاظ؛ خوراک، مسکن، پوشاک و برخورداری از خدمات حمایتی اجتماعی تاکید شده ولی در ایران بسیاری از شهروندان از این حق بطور سیستماتیک محروم هستند.

همچنین در اهداف مطروحه سند ۲۰۳۰ یونسکو، به صراحت به حق همه انسانها از برخورداری محیط زندگی سالم و استاندارد، متناسب با شان و مقام انسانی آنها تاکید شده است اما در ایران پس از تصویب در پی مخالفت علی خامنه ای اجرای آن را برای توسعه کشور از دستور کار خارج شد. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading