پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

عدم اقدام دولت برای احیاء و بهبود وضعیت تالاب‌های کشور

0
366

download (1).jpgیکی از مهم‌ترین مشکلاتی که مردم غالب نقاط ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، موضوع خشک شدن تالاب‌ها و اثرات نامطلوب آن بر سلامت و اقتصاد کشور است. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، مختصری از شرح وضعیت برخی تالاب‌های کشور که از سوی باشگاه خبرنگاران پویا گزارش شده است، در پی می‌آید:

آبگیری ۷۰ درصد هورالعظیم ادعایی دور از واقعیت

آبگیری ۷۰ از تالاب هورالعظیم یکی از مهمترین ادعاهایی بود که معصومه ابتکار؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آن را در سال ۹۵ مطرح کرد اما این مسئله به هیچ عنوان مورد تایید قرار نگرفت و حتی اگر بخشی از  آبگیری این تالاب نیز  بر اثر  زهاب نیشکر و پساب کشاورزی بوده و خبر ورود آب شیرین کرخه به هیچ عنوان صحت نداشته است.

اما به غیر از ادعاهای دور از واقعیت درباره تالاب هورالعظیم و واکنش کارشناسان محیط زیستی به این دروغ‌پردازیها، نمایندگان مردم در خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به صحبتهای مطرح شده مبنی بر آبگیری ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم انتقاداتی را مطرح کردند.

علی ساری؛ نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در آخرین ماه سال ۹۵ در واکنش و در رد ادعای ابتکار مبنی بر آبگیری ۷۰ درصد از تالاب هورالعظیم در استان خوزستان گفته بود: «کجای هورالعظیم آب دارد که ما نمی‌بینیم؟ کجا مردم در حال ماهیگیری در تالاب‌ها و هورهای خوزستان هستند؟ پدرم در نزدیکی هور زندگی می‌کند، هور آبگیری نشده و نکاتی که گفتید صحت ندارد؛ سازمان محیط زیست باید پاسخگوی کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های خود به پدیده گرد و غبار  و مردم خوزستان باشد.»

حال نامساعد تالاب بین‌المللی هامون

تالاب بین‌المللی هامون نیز یکی دیگر از تالابهای بزرگ ایران است که تاثیرگذاری مستقیمی بر معیشت و سلامت جوامع محلی دارد اما این تالاب نیز در سالهای اخیر نه تنها به‌طور کامل بهبود نیافت بلکه وضعیت اشتغال جوامع محلی نیز تغییری پیدا نکرد و خشکسالی این تالاب تاثیرات زیادی بر زندگی و فقر مردم منطقه نهاد.

به عنوان نمونه مسعود باقرزاده کریمی؛ معاون امور تالابها در دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست در اواسط  سال ۹۵ اظهار کرده بود: «متأسفانه مشکلات تالاب هامون راه‌حل قطعی ندارد و باید برخی از دغدغه‌های آن از طریق فراسازمانی حل و فصل شود؛ باید تلاش کنیم تا تالابها مرطوب نگه داشته شود و این مهم باید در زمانهای غیر از بارندگی نیز ایجاد شود.

امسال نیز آب محدودی از سمت افغانستان به این تالاب آمده و باید راههای مرطوب نگه داشتن این تالاب در فصلهای غیر بارش مد نظر قرار گرفته شود؛ برای بهبود وضعیت هامون باید منتظر بارشهای حوزه هیرمند باشیم، البته راهکارهایی همچون مالچ پاشی و ایجاد رطوبت نیز می‌تواند اثرگذار باشد.»

اما مشکلات هامون با وجود برخی بارندگیهای ابتدای سال ۹۶ همچنان باقی مانده و تنها بخشهایی از آن به ادعای مسئولان محلی محیط زیست، آبگیری شده است.

آبگیری بخشی از جازموریان به‌خاطر باران

اما تالاب عظیم جازموریان که دچار خشکسالی شده نیز یکی دیگر از کانونهای گردوغبار در کشورمان است که متاسفانه چند سالی از خشکسالی آن می‌گذرد و مشکلاتی معیشتی و سلامتی زیادی را به بار آورده است.

این تالاب نیز در سالهای اخیر هیچ بهبود وضعیتی پیدا نکرده و تنها در ابتدای سال ۹۶ و بر اثر بارش مناسب باران حدود ۲۰ هزار متر مربع از وسعت ۶۹ هزار و۶۰۰ کیلومتر مربعی آن آبگیری شده است.

جازموریان نیز هنوز وضعیت باثباتی را پیدا نکرده است و مسئولان ذیربط در سازمان حفاظت محیط زیست در حال تهیه برنامه‌های مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب هستند که این راهکار نیز به‌طور حتم زمان‌بر خواهد بود.

به طور قطع به‌غیر از هورالعظیم، هامون، جازموریان و شادگان سایر تالابهای ریز و درشت ایران نیز شرایط مساعدی ندارند چرا که یکی از دغدغه‌های مهم مردم احیأ این گنجینه‌های ملی است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading