پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

محکومیت غیابی ده تن از کشاورزان خوزستان به شلاق از سوی دادگاه کیفری گتوند/ سند

0
816

۱۰ تن از کشاورزان خوزستان از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان گتوند بصورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفته و به اتهام “برداشت آب از کانال آبیاری” هریک به تحمل ۱۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان گتوند به ریاست قاضی مسعود محمودی و بصورت غیابی ۱۰ تن از کشاورزان خوزستان را به اتهام “برداشت آب از کانال آبیاری” به ۱۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرده است.

براساس حکم صادره از سوی شعبه مذکور آقایان: محمد حسین مهدوی, صادق مهدوی, قنبراحمدی, حسن یوسفی, رضی براهیمی, یوسف نجفوندزاده, علی خدادادی, محمدرضا موسوی, پیروز خسروی, جواد کایدانی, جملگی این افراد با اتهام “برداشت آب از کانال آبیاری بصورت غیرمجاز” از شبکه زهکشی و آبرسانی رودخانه کارون هر یک از این ۱۰ نفر به ۱۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده اند. همچنین در حکم صادره برای “جواد کایدانی” که از وی با عنوان متهم ردیف دهم یاد شده دادگاه با توجه به وضعیت خاص جسمی وی و اعلام گذشت از سوی شاکی پرونده اجرای حکم ۱۰ ضربه شلاق بصورت تعلیقی بمدت یک سال را صادر کرده است.

محکومیت این افراد به شلاق در حالی صورت گرفته است که هیچ یک از این افراد در زمان محاکمه در دادگاه حضور نداشتند و بصورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفته اند که این مورد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر حق افراد بر دادرسی عادلانه با حضور هیئت منصفه و استماع دفاعیات از سوی قاضی تاکید شده است. در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر رفتاری در خور مقام و منزلت و انسانی افراد و بر ممنوعیت افراد از شکنجه تاکید شده است.

همچنین در ماده ۵ قانون آئین دادرسی به صراحت بر اطلاع داشتن متهم از اتهامات قبل از محاکمه و فراهم آوردن شرایط و امکانات دفاعی از سوی دادگاه نیز تاکید شده است  و متمهم محق به برخورداری از آن است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading