جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

مسعود کاظمی آزاد شد

0
744

مسعود کاظمی .jpgمسعود کاظمی، خبرنگار سابق روزنامه شرق که هفته گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود، روز گذشته, یکشنبه ۲۰ آبان ماه با قرار کفالت بصورت موقت آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۷، مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار ایرانی که سابقه همکاری با روزنامه‌های شرق، قانون و سردبیر ماهنامه صدای پارسی را دارد با قرار کفالت و بصورت موقت آزاد شد. سید علی مجتهد زاده وکیل دادگستری در این رابطه در صفحه توئیتر خود نوشت: «مسعود کاظمی با تودیع قرار تأمین و با مساعدت بازپرس محترم شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه در پذیرش قرار قانونی آزاد شد.» مسعود کاظمی روز ۱۴ آبان ۱۳۹۷، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. شیما تدریسی از نزدیکان این فعال رسانه ای پیش تر در صفحه توئیتر خود ضمن اعلام خبر بازداشت مسعودکاظمی نوشته بود: «به گفته همسایه‌ها امروز قبل از ظهر چند نفر با ورود به خانه ما مسعود را با خود برده‌اند. از نهاد بازداشت کننده و علت بازداشت بی‌خبریم و لپ‌تاپ‌ها و هارد و فلش برخی وسایل را برده‌اند.» مسعود کاظمی قبل از بازداشتش در صفحه توئیتر خود درباره فسادهای رخ داده در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطالبی نوشته بود. او همچنین سوال‌هایی از حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، درباره قتل‌های زنجیره‌ای پرسیده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور یک بیانیه نسبت به بازداشت و سرکوب گسترده روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی واکنش نشان داد. در بیانیه این سازمان آمده است: «ایران همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است، بر اساس آخرین گزارش این سازمان ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان از نظر آزادی رسانه‌ها و بیان در ردیف ۱۶۵ قرار دارد.»

سرکوب مطبوعات و گسترش بازداشت فعالان رسانه ای از جمله روزنامه نگاران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر میباد. همچنین گزارشگران حقوق بشر در امور ایران با رها در گزراشات دوره ای خود, سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران را توسط حکومت جمهری اسلامی را سرکوب  آزادی بیان و مورد نکوهش قرار  داده اند.

در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر حق شهروندان بر دارا بودن ازادی بیان و انتشار افکار و عقاید آنها بدون هیچگونه ترس و واحمه و ملاحضات مرزی مورد تاکید قرار گرفته است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading