•                  
چهارشنبه , ۰۹ مهر , ۱۳۹۹
چهارشنبه, سپتامبر 30

مسیحیان ایران و مواجه با موج جدیدی از سرکوب در ایران

0
171

مسیحیان ایران.jpgسرکوب مسیحیان ایران فقط مختص نوکیشان مسیحی نیست بلکه دارای یک ساختار امنیتی و حکومتی و از قبل دیکته شده به ارگانهای امنیتی است . سرکوب جامعه مسیحیان در ایران بعد وسیعتری به خود گرفته و این نوع از سرکوبها به سرکوب مسیحیان ارمنی و آشوری هم در ایران وارد می شود که تا توجه به زاویه دید کنونی می توان مطمئن بود که جامعه مسیحیان در ایران که دارای قدمتی بسایر تاریخی و قدیمی در ایران دارند با آسیبهای جبران ناپذیری مواجه می شوند . در ایران با توجه به فشارهای اقتصادی بسایر زیاد که بار آن بیش از هر کسی بر دوش شهروندان عادی جامعه ایران میباشد گزارشهای خبری و اخبار دقیق از سرکوب جامعه مسیحسیان در ایران انتشار پیدا نکرده است و از سوئی دیگر با توجه به افزایش فشارهای امنیتی و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات  و سرکوب و تحت فشار فرار دادن مطبوعات در ایران بسیاری از اخبار سرکوب و بازداشت مسیحیان و حتی سرکوب سایر پیروان ادیان در ایران هیچ گاه رسانه ای نمی شود و یا مورد توجه قرار نمی گیرد . در ماههای اخیر می توان به صورت اجمالی و در تشریح سرکوب مسیحیان ایران که شامل نوکیشان مسیحی و ارامنه و آشوریان و مسیحیان کاتولیک در ایران را در بر می گیرد به مواردی موثق دست پیدا کرد چرا که هنوز نقش فعالین حقوق بشر در ایران بسیار موثر می باشد و با افشاگریهائی که فعالان حقوق بشر در ایران انجام می دهند می توانند پرده از چهره حکومت جمهوری اسلامی بردارند . تمرکز بر اتهام جاسوسی و یا استفاده از اتهاماتی با توجه به مفاد ۴۹۸ و ۵۰۰ از قانون مجازات اسلامی برای مسیحیان در ایران در دادگاههای انقلاب از جمله مواردی اتهامی این دسته از شهروندان در ایران می باشد . اتهاماتی که این شهروندان هیچ گاه در فکر و مخیله نوکیشان مسیحی و حتی دیگر مسیحیان که شامل ارامنه و آشوریان هم میشود به آن فکر نمی کنند . صدور احکان سنگین در دادگاههای انقلاب در سالهای گذشته با اتهامایت از قبیل اقدام علیه امنیتی ملی , توهین به مقدسات , جاسوسی , تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زدن امنیت ملی , تنها گوشه ای از اتهامات واحی است که مسیحیان ایران در دادگاهها به آنها متهم می شوند . حال با نگاهی بر اعلامیه

photo_2018-08-31_15-19-07

فعال حقوق بشر , حمیدرضا تقی پور

جهانی حقوق بشر که یک سند حقوق ی بین المللی است که دارای اعتبار جهانی است و می تواند مورد استناد هر انسانی برای احقاق حق خود قرار بگیرد . فرقی نمی کند چه در زمینه مسائل عقیدتی و چه در تمام زمینه های دیگر که شامل حقوق شهروندی و حقوق بشر برای هر انسان می شود . با استناد به ماده ۲ از اعلامیه جهانی حقوق بشر  نگاه عقیدتی و مذهبی افراد یکی از م.واردی است که در ایرن ماده برای فر فرد به جهت برخورداری از حقوق و رفتاری برابر با دیگران مورد تاکید قرار گرفته است و هیچ انسانی نباید به صرف دیدگاه مذهبی خود مورد سرکوب و نقض حقوق شهروندی قرار بگیرد . البته این نکته حائز اهمیت است که حکومت جمهوری اسلامی از بدو تشکیل که در بهمن ۱۳۵۷ با محوریت روح الله خمینی شکل گرفت از بدو تشکیل همانند همان گفتار ایت الله مدرس بود که گفت : <<سیاست ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین سیاست ما است >> . همه به وضوح دیدند که حکومت جمهوری اسلامی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ چگونه اقدام به سرکوب و قتل و کشتار و از چرخه خارج نمودن افراد نمود که در این بین جامعه پیروان سایر ادیان الخصوص مسیحیان در ایران تاوان بسیار سنگینی را برای آن پرداخت که شروع آن با بازداشت مهدی دیباج آغاز شد و با حمایت و پشتیبانی و دیدگاه انساندوستانه هائیک هوسپیان مهر حکم اعدام مهدی دیباج در نهایت لغو و زمینه آزادی ایشان در مرحله اول فراهم آمد ولی در ادامه آن حکومت جمهوری اسلامی به بهانه های مختلف ماشین سرکوب و بازداشت و قتل عام کشیشان مسیحی را در ایران روشن کرد و با ادامه دادن و زنجیره کردن اعدامهای ۶۷ که زمینه قتل عام نزدیک به سی هزار انسان را در بر داشت ادامه پیدا کرد . فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران که از ابتدای حاکمیت خود فشار و سرکوب گسترده‌یی را روی پیروان سایر ادیان اعمال می‌کرد و بطورخاص از مسیحیان ایران تاوان سنگینی را بابت آن پرداختند . در فاصله کوتاهی از دی‌ماه سال ۱۳۷۲ تا تیر ۱۳۷۳، یعنی طی کمتر از ۷ ماه، سه تن از رهبران سرشناس مسیحی در ایران، اسقف هائیک هوسپیان مهر، کشیش مهدی دیباج و اسقف تدهیس میکائیلیان یکی پس از دیگری ناپدیدشده و به طرز فجیعی به قتل رسیدند. جرم این کشیشان آزادیخواه، سازش‌ناپذیری و تن ندادن به فشارها از طرف حکومت جمهوری اسلامی بود . البته این نکته حائز اهمیت است که حکومت جمهوری اسلامی در ابتدای امر مسئولیت قتل عام کشیشان را برعهده سازمان مجاهدین خلق گذاشت ولی بعدها مستنداتی که از قتل مرموز سعید امامی و اسناد آن به دست آمد که گویای آن بود که این کشیشان در برنامه ای از پیش تعیین شده توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیده اند . با گذشت زمان دامنه سرکوب مسیحیان در ایران رنگ تازه ای به خود گرفت و فقط شکل آن تغییر کرد . این درست است که در حال حاضر دیگر هیچ شهروندی در ایران به صرف تغییر دین و یا گرایش به دین دیگر با توجه به این نکته که در قانون مجازات اسلامی در ایران اتهام ارتداد هنوز هست ولی اجرا نمی شود اما نوع اتهاماتی که دگراندیشان مذهبی و مسیحیان ایران که شامل نوکیشان مسیحی و مسیحیان آشوری و ارامنه در ایران به آن اتهامات محکوم می شوند باعث صدور احکام سنگین حبس و در مواردی هم باعث صدور حکم تبعید برای نوکیشان مسیحی شده است که برای نمونه می توان به پرونده ابراهیم فیروزی زندانی عقیدتی که در حال حاضر در زندان رجائی شهر کرج تحمل حبس مس کند اشاره کرد که ایشان باید پس از اتمام دوران محکومیت خود به شهرستان سرباز تبعید بشود ابراهیم فیروزی از جمله زندانیان عقیدتی گمانمی است که کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است . این نوکیش مسیحی به صرف دگراندیشی مذهبی در سال ۱۳۹۲ به یکسال حبس تعزیری محکوم گردید و به اتهام برپائی وبسایت مرتبط با الهیات مسیحی به دو سال تبعید به شهرستان سرباز محکوم شد . البته ایشان در خکمی دیگر در سال ۱۳۹۴ به اتهام تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور به پنج سال حبس دیگر محکوم گردید . در سوئی دیگر در جهت همصدائی با حکومت جمهوری اسلامی نمایندگان مسیحیان که در مجلس ایران هستند در موارد بسیاری آب در آسیاب حکومت جمهوری اسلامی ریخته اند که این خود گویای حقیقت امر است که از آنها هیچ ابی برای مسیحیان چه ارامنه و  چه آشوری گرم نمی شود . وقتی حکومت جمهوری اسلامی دید که نمی تواند با گسترش دگراندیش شهروندان که زمینه کساتی بازار مذهبی حکومت را شامل می شود مقابله کند اقدام به تعطیلی کلیساهای در ایران نمود که تعطیل شدن کلیسای جماعت ربانی که حکومت جمهوری اسلامی از بیخ و بن با دکترین آن مشکل داشت از جمله آنهاست و با طرح اتهامات واحی از قبیل جاسوسی در صدد منفی کردن محیط برای کسب امتیاز به نفع حکومت بر آمدند  . این درست که در نهایت مجموعه کلیساهای جماعت ربانی در ایران پلمپ شد اما عقاید اعضای آن کلیسا همچنان پا برجاست چرا که با استناد به ماده ۱۸ از اعلامیه جهانی حقوق بشر : هر انسانی این حق را برای خود محفوظ می دارد که به داشتن آزادی اندیشه و وجدان و دین باشد . این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب ، و آزادی در  علنی کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی یا خصوصی است و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد . یکی از مهم ترین نیازهای جامعه مسیحی در ایران ایجاد فضائی برابر به لحاظ عقیدتی در بیان عقاید مذهبی و انجام مناسک مذهبی مسیحیان و  نوکیشان مسیحی در ایران است که متاسفانه فضای کنونی ایران می توان گفت صد در صد بر ضد نوکیشان مسیحی و مسیحیان ارمنی و آشوری در کشور می باشد و حتی فعالیتهای کلیساها و انتخاب کشیش کلیساها زیر نظر ارگانهای امنیتی ایران انجام می شود و حتی اعضای کلیساها باید از زیر ذره بین ارگانهای امنیتی ایران عبور کنند تا به عنوان عضو در یک کلیسا بتوانند شناخته شوند و مناسک مذهبی خود را فقط و فقط در چهار چوب محیط کلیسا اجرا کنند و برگزاری مناسک مذهبی به عنوان مثال در کلیساهای خانگی به مصابه تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم زدن امنیت کشور تلقی می شود که نتیجه آن در پرونده پنج شهروند مسیحی بنامهای ؛ کشیش ویکتور بت تمرز , شامیرام عیسوی , امین افشار نادری , هادی عسگری , کاویان فلاح محمدی و رامئیل بت تمرز مشهود است . در این پرونده این شهروندان به صرف انجام مناسک مذهبی خود با اتهاماتی واحی و بدور از حقیقت به حبس  در مجموع به ۵۰ سال حبس و صدور احکام ممنوع الخروجی برای اکثر این افراد را در بر داشته است . در ادامه این سرکوبها بر ضد مسیحیان در ایران می توان گفت بنای ناسازگاری حکومت جمهوری اسلامی با ایدولوژیهائی که مغایر با تفکرات روح الله خمینی و شخص رهبر ایران آیت الله خامنه ای باشد با بیان این که ارمانهای انقلاب  و امنیت شهروندان به خطر افتاده است صدر درصد مقابله می کنند . تنها راه برون رفت از این بن بست افزایش سطح آگاهی شهروندان از حقوق خود منطبق با ۳۰ ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر  می باشد . چرا که هر گاه آگاهی در یک جامعه گسترش پیدا کند باعث مسدود شدن افزایش سرکوبها در کشور می شود . سنگ بنای حقوق بشر بر آکاهی از حقوق خود با توجه به آنچه هر انسان در عقاید و دیدگاه سیاسی و مذهبی خود  دارد شکل می گیرد . 

نگارش متن : فعال حقوق بشر , حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: