جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

مهوش ثابت شهریاری پس از ده سال با پایان دوران محکومیت آزاد شد

1
640

بوهیت.PNGمهوش ثابت شهریاری یکی از مدیران جامعه بهایی ایران پس از ده سال از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران ، مهوش ثابت شهریاری در ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد و پس از مدتی به زندان اوین منتقل شد که در طول دوران حضور در زندان، وی به همراه دیگر مدیران جامعه بهایی ایران هر کدام در دادگاه به بیست سال زندان محکوم شد که این حکم پس از گذشت هشت سال و نیم به ده سال زندان کاهش پیدا کرد که هم اکنون این مدیر جامعه بهایی ایران پس از گذشت ده سال از زندان آزاد شدند. بنابر این گزارش مهوش ثابت که می بایست در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ آزاد می شد اما به دلیل مرخصی که پس از ۹ سال و نیم داشت و با موافقت معاونت دادستانی چهار روز با تاخیر به زندان بازگشت،این چهار روز به دوران محکومیت این شهروند بهایی شناخته شده اضافه شد که به همین دلیل لحظاتی پیش در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ با فاصله ۳ روز از حکم وی از بند نسوان زندان اوین آزاد شد.
هم اکنون فریبا کمال آبادی دیگر مدیر جامعه بهایی ایران به همراه تعدادی دیگر از زندان بهایی و غیربهایی در زندان اوین محبوس می باشد.
مهوش ثابت شهریاری پیشتر در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۵ به مرخصی آمد که این خبر در اکثر رسانه های فارسی زبان انعکاس یافت .

مهوش ثابت در ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد و شش مدیر جامعه بهایی دیگر نیز در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ در منزلشان بازداشت شده اند.
بنابر گزارشها در بهمن ۱۳۸۷، مدیران جامعه بهایی ایران در دادسرای امنیت تهران محاکمه شدند و جلسات دادگاه در زمستان ۱۳۸۸و بهار ۱۳۸۹ زیر نظر “قاضی مقیسه” در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. “مهناز پراکند”، وکیل این پرونده ضمن اشاره به محدودیت‌های فراوان برای دیدار با موکلان خود و دفاع از آن‌ها، درباره اتهام جاسوسی برای اسرائیل می‌گوید: “مرکز بهایی‌ها یعنی بیت‌العدل در اسرائیل واقع شده است. آن‌ها به این موضوع استناد می‌کردند که اسرائیل از بیت‌العدل مالیات نمی‌گیرد پس معلوم می‌شود شما در ازای این موضوع برای آن‌ها جاسوسی می‌کنید. جنس استدلال‌ها از این نوع بود.”
مهوش ثابت در تاریخ ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۹ پس از دو سال و نیم انفرادی به بیست سال حبس محکوم شد، در حالی‌که هیچ‌یک از اتهامات وارد‌ شده را نپذیرفته بود. بر اساس این حکم، هریک از اعضای گروه «یاران ایران» به بیست سال زندان و در مجموع به ۱۴۰ سال زندان محکوم شدند. در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۸۹ دادگاه تجدید نظر پس از حذف اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، این حکم را به ۱۰ سال کاهش داد. این حکم به صورت شفاهی به وکیل مهوش ثابت ابلاغ شد اما نهایتا حکم دادگاه تجدید نظر از سوی دادستان کل کشور، برخلاف شریعت تشخیص داده شد و به ۲۰ سال افزایش یافت و حکم ۲۰ سال زندان به مهوش ثابت و شش عضو دیگر یاران ایران به صورت رسمی ابلاغ شد.اما پس از گذشت ۸ سال و نیم از دوران محکومیت مدیران جامعه بهایی ایران این حکم به ۱۰ سال زندان کاهش یافت
مهوش ثابت چند باری در زندان‌های مختلف جابجا شد. وی که از زمان بازداشت در زندان اوین بود، در تاریخ هفدهم مرداد ۱۳۸۹همراه با سایر رهبران بهایی به زندان رجایی‌شهر منتقل شد. در پی انحلال بند زنان زندان رجایی‌شهر در سیزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۰، همراه با ” فریبا کمال آبادی ” یکی دیگر از مدیران جامعه بهایی ایران به “زندان قرچک ورامین” منتقل شد.دو هفته بعد آن‌ها مجددا به بند زنان زندان اوین فرستاده شدند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading