جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

موسسه فریدام هاوس: ایران در معرض خطر فزاینده «تنزل آزادی» قرار دارد

0
563

sarkob«خانه آزادی» (فریدام هاوس)، تازه‌ترین گزارش خود را پیرامون میزان رعایت آزادی‌ها در کشورهای جهان منتشر کرد. ایران همچنان در بالاترین ردیف کشورهای محدود کننده آزادی‌های شهروندان قراردارد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،  طبق گزارش سالانه موسسه فریدام هاوس، سال ۲۰۱۷ دوازدهمین سال متوالی تنزل آزادی در جهان بود. به گفته کارشناسان در حالیکه چین روسیه کره شمالی ایران و برخی دیگر کشورها ثبات جهانی را در معرض خطر فزاینده قرار دادند، نشانه هایی از پیشرفت و توسعه جهانی در سایر مناطق، از جمله آمریکای لاتین و آفریقا وجود دارد. به نقل از ایران خبر، بر اساس یک گزارش جدید فریدام هاوس که آزادیهای مدنی و دمکراتیک را در کشورهای سراسر جهان دنبال میکند دمکراسی تقریبن در هر گوشه جهان تحت فشار و در حال تقلیل است. بر اساس نقشه زیر ، ایران به رنگ بنفش در آمده که به معنی کشوری غیر آزاد است. کشورهای به رنگ زرد رنگ شامل کشورهایی است که شرایط متوسطی هستند . و کشورهای به رنگ سبز کشورهایی است که در آنها آزادیهای شهروندان در سطح خوبی و در استاندارد میباشد .

bedioop

در آمریکا نیز تحقیقات در باره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ موضع کشور را به عنوان یک کشور نمونه برای دمکراسی تضعیف کرده، و تلاش روسیه برای انتشار اطلاعات غلط در باره انتخابات در سراسر اروپا به عنوان یک عامل در تضعیف ملاک های دموکراتیک در سراسر جهان ذکر شده است. همچنین در این گزارش به صورت آماری اشاره ای به کشورهایی شده که مقدار آزادی تجمعات مسالمت آمیز شهروندان را سرکوب نمیکنند ، در این گزارش آماری کشورهایی که به رنگ قرمز پررنگ تا صورتی کمرنگ هستند که صورتی کمرنگ به معنی کشورهایی است که بالاترین سطح کیفیت در آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز را دارند که رتبه ایران در این بین عدد ۱۱ تا ۲۰ را نشان میدهد که حاکی از سرکوب شدید شهروندان هستند .

مججیو

نگاهی به کاهش آزادی در جهان در گزارش «خانه آزادی» در سال ۲۰۱۷

در کشورهایی مانند چین، کارشناسان روندی از تشدید سرکوب و سانسور تحت رهبری شی جین پینگ میبینند. خروج توده های مسلمان روهینگیا از میانمار به بنگلادش، نشان از وخیم شدن بحران انسانی دارد که بسیاری از جمله آمریکا آنرا پاکسازی قومی خوانده اند. پس از خروج رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه کارشناسان خوش بینی محتاطانه ای نسبت به آینده سیاسی کشور ابراز کردند.

نشانه های پیشرفت در سراسر آمریکای مرکزی از جمله مکزیک که امسال رییس جمهوری جدیدی را برمی گزیند دیده میشود. به رغم ادامه جنگ در کشورهای عراق و افغانستان کارشناسان فریدام هاوس میگویند انتخابات امسال را در این دو کشور از جهت نشانه های پیشرفت بسوی یک دولت غیر نظامی زیر نظر دارند .

کارشناسان همچنین میگویند در سایه کشورهائی چین و کره شمالی شاهد پیشرفت سیاسی در کره جنوبی و تایوان در سال جاری خواهیم بود. به گفته این کارشناسان تمایل دولتهای منتخب دمکراتیک به پیشبرد رفرم‌های سیاسی نشانه های مثبت تلقی می شوند.جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، کشورهای اروپایی و نهادهای حقوق بشری به نقض گسترده حقوق بشر متهم شده است. ایران همچنین از سوی گزارشگران بدون مرز یکی از بزرگترین زندان های روزنامه نگاران و وب‌نگاران معرفی می شود.
خانه آزادی که در سال ۱۹۴۱ میلادی در آمریکا تأسیس شد سازمانی غیردولتی است که رسالت خود را دفاع از آزادی بیان، آزادی‌های سیاسی وحقوق بشر اعلام داشته و هر ساله گزارشی را در مورد تحولات میزان آزادی‌ها در کشورهای جهان منتشر می‌کند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading