پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

هفت سال بلاتکلیفی انور خضری بعد از نقض حکم اعدام

0
621

anvar-khezri-300x191انور خضری زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، پس از نقض حکم اعدامش توسط دیوان‌عالی کشور در هفتمین سال حبس، هم‌چنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. آقای خضری در حالی ایام حبس خود را سپری می کند که از تنگی نفس، درد در ناحیه قفسه سینه حاصله از شکنجه های اعمال شده رنج می برد اما از اعزام به بیمارستان و درمان محروم مانده و پرونده پزشکی اش نیز ناپدید شده است. به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، انور خضری زندانی سنی مذهب در سال ۸۸ بازداشت شد. حکم اعدام وی در سال ۸۹ توسط دیوانعالی کشور نقض شد اما هم‌چنان علی‌رغم گذشت ۷ سال در بلاتکلیفی به سر می‌برد. آقای خضری در دوران بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه بواسطه ضربه زدن بازجوها بوسیله وزنه‌های آهنی به قفسه سینه اش تحت شکنجه قرار گرفته بود.

این ضربه‌ها به اندام های حیاتی وی صدمه وارد آورده بطوریکه درحال حاضر وی دچار تنگی ننفس بوده، قفسه سینه، قلب و شش‌هایش درد می‌کند.

در سال ۹۴ با درخواست‌های مکرر این زندانی، وی به بیمارستان رجایی کرج اعزام شد. پزشکان این علایم را نتیجه ضربه سنگین تشخیص داده و درخواست بستری شدن وی را داده بوند که مورد موافقت مسئولین زندان قرار نگرفت.

اندکی پس از این اعزام به وی گفته شد پرونده پزشکی اش که در بهداری زندان نگهداری می شد ناپدید شده است.

انور خضری به نزدیکانش گفته است وضعیت کنونی وی نوعی «اعدام نرم» است.

یکی از نزدیکان آقای خضری به گزارشگر هرانا در اینباره توضیح داد “با توجه به مفقود شدن پرابهام پرونده پزشکی آقای خضری، دکتر بهداری دوباره دستور انجام معاینات و آزمایش‌های قبلی را برای انور نوشته که در بیمارستان از او گرفته شود با اینحال تا امروز هم کماکان وی را اعزام نکرده اند.”

انور خضری به همراه شش زندانی دیگر به نامهای داود عبداللهی، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، خسرو بشارت، قاسم آبسته و ایوب کریمی، از تاریخ ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ در حبس به سر می برند.

این هفت زندانی همگی توسط قاضی مقسیه در سال ۹۵ به اعدام محکوم شدند که یکسال بعد دیوانعالی کشور حکم اعدام آنان را نقض کرد.

این زندانیان اهل سنت از سوی دستگاه امنیتی به اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی”، “افساد فی‌الارض” و “محاربه” متهم شده بودند هرچند درباره جزئیات و فعالیت های آنان از سوی مسئولین و ارگان های قضایی شفاف‌سازی نشده است.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار هرانا قرار گرفته، متهمین اتهام شرکت در مبارزات مسلحانه را رد کرده و گفته اند تنها به دلیل اعتقادات خود و فعالیت‌هایی همچون شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی دستگیر شده‌اند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading