پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

پایان اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین

0
550

روز جاری دو زندان بنامهای  محمود ناجی، زندانی امنیتی محبوس زندان اوین و روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی محبوس در این زندان که به ترتیب از تاریخ ۱۹ آذرماه و ۱۶ آذرماه دست به اعتصاب غذا زده بودند، با وعده مساعد مسئولان زندان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایشان به اعتصاب خود پایان دادند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، ظهر امروز سه‌شنبه ۴ دی‌ماه ۹۷، محمود ناجی، زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین با وعده مساعد رئیس زندان، حفاظت زندان و دادیار زندان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد. پیش تر از این  یک منبع نزدیک به محمد ناجی به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود: “وزن محمد ناجی به ۵۵ کیلوگرم کاهش پیدا کرده و دچار افت فشار شدید شده است. روز گذشته وی دچار دفع خون شده است که در پی انتقال به بهداری زندان مسئولین بهداری گفته‌اند ظرف جهت گرفتن نمونه برای آزمایش ندارند و باید ظرف نمونه‌گیری توسط خود زندانی بیمار تهیه شود”. محمود ناجی، زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین به دلیل عدم موافقت مسئولان با مرخصی خود و عدم شفاف سازی پرونده و اتهاماتش از روز دوشنبه ۱۹ آذرماه ۹۷، دست به اعتصاب غذا زده بود. لازم به ذکر است محمود ناجی، ۳۸ ساله از سال ۸۸ به اتهاماتی از جمله “همکاری با دول متخاصم” به ۱۰ سال حبس محکوم شد. آقای ناجی مردادماه سال جاری از زندان رجایی شهر کرج به اندرزگاه ۸ سالن ۱۰ زندان اوین منتقل شده است. همچنین، روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین، ساعاتی قبل با وعده مساعد مسئولین زندان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد و حقوق بشر در ایران طی گزارشی این خبر را اطلاع رسانی کرده بود. همچنین بک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود : “روح‌الله مردانی در هجدهمین روز اعتصاب غذای خود در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. فشار خون او به ۸ روی ۹ کاهش یافته و خون دفع می‌کند”.

روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی محبوس در زندان اوین در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان و عدم رسیدگی پزشکی در این زندان از روز جمعه ۱۶ آذرماه، دست به اعتصاب غذا زده بود.

در مهرماه سال جاری حکم محکومیت روح‌الله مردانی، به ۲ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

این معلم دربند پیش‌تر به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به ۵ سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به تحمل یک سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

آقای مردانی، پیشتر نیز از تاریخ ۴ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت پس از ۲۷ روز با وعده‌ی مسئولان قضایی مبنی بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

لازم به ذکر است که روح‌الله مردانی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به دلیل حضور در اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات دی‌ماه” بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‎هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

هم‌اکنون نیز تعدادی از زندانیان محبوس در زندان‌های مختلف کشور کماکان در حال اعتصاب غذا بوده و نزدیکانشان روزبه‌روز شاهد تحلیل جسم و جان بستگان در بندشان هستند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading