پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

کارمندان و کارگران معترض در اصفهان و تبریز تجمع کردند

0
555

eteraz-kargaran-tajamo-300x191.jpgروز گذشته، بیش از صد نفر از کارکنان شرکتی طرح تحول سلامتِ اصفهان، مقابل استانداری این استان تجمع کردند. همزمان اعتراضی که کارگران ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز (ایران) هشت روز پیش آغاز کرده بودند، هنوز ادامه دارد. مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی می‌گوید که تاکنون هر متقاضی که به‌ دنبال خرید شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی بوده از پذیرش کارگران و مطالباتشان خودداری کرده‌است. به گزارش حقوق بشر در ایران مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲، بیش از صد نفر از کارکنان شرکتی طرح تحول سلامتِ اصفهان، مقابل استانداری این استان تجمع کردند. معترضان که پنج‌شنبه گذشته نیز تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند؛ می‌گویند: “زمزمه‌های تعدیل به گوش می‌رسد؛ مسئولان می‌گویند در طرح تحول سلامت با کسری بودجه مواجه شده‌ایم و به همین دلیل نمی‌توانیم همه نیروها را حفظ کنیم و بایستی تعدادی از حدود هزار نفر نیروهای شرکتی این طرح را تعدیل کنیم”.

از قرار معلوم، روز پنج‌شنبه نیز قرار بوده آزمونی برای توان‌سنجی این کارکنان برگزار شود و براساس نتایج آن، تعدادی از نیروهای شرکتی حذف شوند که بسیاری از کارکنان شرکتی به نشانه اعتراض در این آزمون شرکت نکرده‌اند.

یکی از حاضران در تجمع امروز، معوقات مزدی را دلیل دیگر برپایی تجمع می‌داند و می‌گوید: “برخی شرکتها، سه ماه و برخی دیگر، دو ماه است که حقوق کارکنان شرکتی طرح تحول سلامت را نپرداخته‌اند”.

وی با بیان این که ما اضافه نیستیم؛ می‌گوید: “بهتر است برای تامین کسری بودجه فکر دیگری بکنند و نیروی انسانی شاغل را بیکار نکنند”.

کارگران ماشین‌آلات تراکتورسازی هنوز در اعتراضند
به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۲، اعتراضی که کارگران ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز (ایران) هشت روز پیش آغاز کرده بودند، هنوز ادامه دارد. مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی می‌گوید که تاکنون هر متقاضی که به‌ دنبال خرید شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی بوده از پذیرش کارگران و مطالباتشان خودداری کرده‌است.

اعتراضی که کارگران ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز (ایران) هشت روز پیش آغاز کرده بودند، همچنان ادامه دارد.

در دومین روز از فصل زمستان، تعدادی از این کارگران در تماس با خبرنگار ما، از برپایی تجمع صنفی با مشارکت حدود ۲۰۰ کارگر در پشت درب‌های پلمپ شده این واحد صنعتی خبر دادند.

بازگشایی کارخانه و روشن شدن سرنوشت دست‌کم ۷ ماه مزد معوقه ازجمله مطالبات کارگران معترض ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی است.

کارخانه ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی زیر نظر سرمایه‌گذار بخش خصوصی اداره می‌شد و بعد از آنکه اداره تسویه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تبریز در مقام متولی به دلیل خاتمه قرارداد بخش خصوصی، درب‌های این واحد صنعتی را پلمپ کرد، اعتراضات کارگران آغاز شد.

شکایت مطرح نشده اما در جریان مشکل کارگران هستیم

«میراحد حسینی» مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی با اشاره به بلاتکلیفی حدود ۲۰۰ کارگران ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز بعد از جریان پلمب این کارخانه گفت: کارگران این کارخانه حدود یک هفته است که برای پیگیری مطالباتشان مقابل کارخانه تجمع می‌کنند.

به گفته او، تا این لحظه از سوی کارگران ماشین‌آلات صعتی تراکتورسازی، هیچ شکایتی در اداره کار مطرح نشده است اما از طریق کمسیون‌های کارگری پیگیر مشکلات آنها هستیم.

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه روند واگذاری ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز باید در چارچوب قانون انجام شود، افزود: به دنبال آن هستیم که کارگران این واحد بعد از واگذاری‌‌، رها‌ نشوند.

او ادامه داد: “تاکنون هر متقاضی که به‌دنبال خرید شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی بوده از پذیرش کارگران و مطالباتشان خوداری کرده‌ است. این درحالی است که به استناد به ماده ۱۲ قانون‌کار، خریدار جدید به عنوان کارفرمای اصلی باید پاسخگوی مطالبات معوقه کارگران باشد”.

وی افزود: “موضوع خصوصی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی در حالی هنوز مطرح است که در گذشته تجربیات تلخی از خصوصی‌سازی و اثرات منفی آن بر وضعیت شغلی و معیشتی کارگران داشته‌ایم”.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading