پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در زندان مرکزی زاهدان در روزهای گذشته

0
854

روز پنجشنبه,۲۴ آبان ماه,  در پی بروز درگیری و اعتراض زندانیان در بند یک زندان زاهدان، ۱۵ نفر از این زندانیان که تعدادی از آنان مجروح بوده‌اند بدون رسیدگی پزشکی و به همراه ضرب و شتم شدید به قرنطینه این زندان منتقل شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۹۷ در پی بروز درگیری و اعتراض زندانیان بند یک زندان زاهدان، ۱۵ زندانی محبوس در این بند که تعدادی از آنان نیز مجروح بوده‌اند بدون رسیدگی پزشکی به قرنطینه این زندان منتقل شدند. علاوه بر این مسئولین زندان از ملاقات خانواده‌ها با زندانیان این بند جلوگیری کرده و تلفن‌های بند را نیز قطع کرده‌اند. علت اعتراض زندانیان چند برابر بودن تعداد زندانیان نسبت به ظرفیت این بند بوده است. همچنین گزارش شده است مسئولان زندان برای جلوگیری از انتشار اخبار نقض حقوق بشر در این زندان، زندانیان سیاسی را تهدید کرده اند.یک منبع مطلع ضمن تاکید بر محفوظ ماندن نام وی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “علت اعتراض زندانیان این بوده است که پس از آماده‌سازی بند ۳ تعدادی از زندانیان بندهای دیگر به این بند منتقل شده‌اند ولی بند یک موسم به بند جوانان کماکان با ظرفیت حداکثر ۱۴۰ نفر ۳۵۰ زندانی در خود جای داده که باعث کف خوابی بسیاری این زندانیان شده است. پس از بروز درگیری و اعتراض زندانیان مسئولین زندان ضمن قطع کردن تلفن‌های این بند از ملاقات خانواده این زندانیان با آنان نیز جلوگیری کرده‌اند”. همچنین طبق گزارشات رسیده از منابع نزدیک به این زندانیان، معاون رئیس زندان زاهدان روز گذشته زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳ را در مسجد بند جمع کرده و در ارتباط با رساندن گزارشات زندانیان به خارج از زندان، آنان را تهدید به اجرای احکام اعدام و تبعید کرده است.

در گزارشی دیگر مسئول بند ۴ زندان زاهدان “علی میری” فرزند رضا که جدیدا به این سمت منسوب شده است با فرستادن زندانیان به هواخوری‌های طولانی مدت از ساعات اولیه صبح و بستن سرویس‌های بهداشتی و حمام تا بعد از ظهر، زندانیان را مورد آزاد و اذیت قرار می‌دهد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگرحقوق بشر در ایران گفت: “مسئول بند از ساعت ۸ و نیم صبح تا ظهر زندانیان را به اجبار به هواخوری منتقل می‌کند و هر روز تا ساعت ۲ سرویس بهداشتی و حمام را می‌بندد و به هر شکل سعی در آزار و اذیت زندانیان این بند دارد”.
لازم به ذکر است حقوق بشر در ایران پیشتر نیز در تاریخ ۶ آبان‌ماه ۹۷ در گزارشی به بررسی و شرح مشکلات زندانیان محبوس در زندان زهدان از جمله بدرفتاری مسئولین زندان با خانواده و خود زتدانیان، محرومیت از تغذیه مناسب، عدم رسیدگی پزشکی، نبودن وسایل مورد نیاز در فروشگاه زندان، محرومیت از مرخصی به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای مسئولین، نبود وسایل سرمایشی و گرمایشی و عدم تناسب ظرفیت زندان با تعداد زندانیان پرداخته بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading