پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

آب شرب ۱۲۰۰ روستا در بلوچستان با تانکر تأمین می شود / ۱۱۰ روستای گلستان با تانکر آبرسانی می شوند

0
801

abresani-ba-tanker-5-300x191.jpgمحمد نعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر در مجلس گفت که ۳۰۰۰ روستای بلوچستان فاقد سیستم شبکه آب شرب است و تأمین منابع آبی ۱۲۰۰ روستا در بلوچستان با تانکر عملیاتی می‌شود. همچنین بنابرخبری دیگر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان گفت که به دلیل کمبود منابع آب آشامیدنی ۱۱۰ روستای این استان با جمعیت ۴۴ هزار و ۸۴۹ نفر با تانکر تامین می شود.

به گزارش حقوق بشر در ایران  به نقل از ایسنا , مورخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، «محمد نعیم امینی‌فرد» افزود: “۵۰ درصد سیستم آبیاری در در منطقه ایرانشهر در تنش است”. وی در ادامه تصریح کرد: “۳۰۰۰ روستای بلوچستان فاقد سیستم شبکه آب شرب است”. نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت منابع آب شرب در استان اظهار کرد: “بحران آب شرب در شمال استان وجود ندارد، اما در آینده احتمال ایجاد تنش‌های آبی در بلوچستان وجود دارد”.امینی‌فرد خاطرنشان کرد: “برای حمایت از منافع ملی کشور نباید منابع آب شرب ما وابسته به یک منبع خارجی باشد”. وی افزود: “۸۵۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از رودخانه هیرمند بر مبنای قراردادی میان ایران و افغانستان است، این قرارداد متعلق به پیش از انقلاب است. اما متأسفانه زمانی که دچار خشکسالی می‌شویم، افغانستان از انجام تعهداتش طفره می‌رود و اعلام می‌کند مدیریت منابع آبی افغانستان مناسب نیست”.

رئیس مجمع نمایندگان استان، با بیان این‌که حوزه منابع آبی این استان به منابع داخلی متکی است، تصریح کرد: “از راهبردهای اساسی و منطقی برای بهبود وضعیت منابع آبی سیستان، انتقال آب شرب از سواحل عمان است و این امر به طور حتم برای ما ارزش راهبردی دارد”.

۱۱۰ روستای گلستان با تانکر آبرسانی می شوند
به گزارش ایرنا مورخ ۹ خرداد ۱۳۹۷، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفت: به دلیل کمبود منابع؛ آب آشامیدنی ۱۱۰ روستای این استان با جمعیت ۴۴ هزار و ۸۴۹ نفر با تانکر تامین می شود.

علیرضا شکیبایی فر اظهار داشت: “با فرا رسیدن فصل تابستان ۱۷۱ روستای دیگر گلستان با جمعیت ۱۸۱ هزار و ۱۵۵ نفر دچار تنش آبی شده و به روستاهایی که نیاز آنها با تانکر سیار تامین شود، اضافه می شوند”.

وی اضافه کرد: “آبرسانی در فصل تابستان به بیش از ۲۸۰ روستای گلستان با ۲۳ تانکر سیار با میانگین عمر ۱۲ سال کار سختی است و برای این منظور دست کم به ۳۲ دستگاه تانکر نیاز داریم”.

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی روستاهای زیر پوشش شرکت آبفای روستایی گلستان از ۴۰۲ حلقه چاه و ۱۸۴ دهنه چشمه استحصال می شود، افزود: “۸۴۰ روستای استان با ۲۲۲ هزار مشترک از آب شرب سالم بهره مند هستند”.

وی نیاز روستائیان گلستان در شبانه روز به آب آشامیدنی را ۱۵۰ لیتر اعلام و خاطرنشان کرد: “به دلیل کمبود در تامین این ماده حیاتی فقط قادر به تهیه ۳۰ لیتر آن هستیم که ضرورت صرفه جویی در همه بخش ها بویژه کشاورزی و خانگی را بیش از پیش محسوس کرده است”.

به گزارش ایرنا کاهش بارندگی، تغییر اقلیم و گرم شدن هوا و از دیگر سو توجه نکردن به الگوی مصرف بهینه بویژه در بخش کشاورزی و خانگی استان گلستان را طی سال های اخیر با مشکل کمبود آب مواجه کرده است.

استان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر ۹۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading