پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

آخرین گزارش از وضعیت دراویش زندانی و مجروح

0
691

۱تعداد دراویش بازداشت‌شده تاکنون توسط نهاد و رسانه‌های داخلی ایران به‌صورت رسمی اعلام نشده است و طبق گزارشات رسیده به این کمیته، نزدیک به ۴۰۰ درویش گنابادی در حال حاضر در زندان‌های فشافویه، قرچک و اوین در بازداشت به‌سر می‌برند و منتظر طی شدن مراحل قانونی و رسیدگی به پرونده قضایی‌شان هستند.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از وبسایت مجذوبان نور ، از میان صدها درویش بازداشت‌شده پس از اتفاقات تلخ هفته‌ گذشته در منطقه پاسداران تهران، نزدیک به ۲۰۰ درویش در ساعات و روزهای اولیه آزاد شدند. کمیته پیگیری دراویش بازداشت‌شده مستقلاً نمی‌تواند این آمار را تأیید کند. جراحات دراویش زخمی در حوادث تلخ هفته گذشته عبارت است از: شکستگی دست، پا، دنده، سر و صورت، زخم‌های عمیق و ضرب و کوفتگی نواحی مختلف بدن. این دراویش مجروح به بیمارستان‌های امام خمینی، سجاد، خاتم‌الانبیاء، بقیةالله و لبافی‌نژاد منتقل شده‌اند که وضعیت تعدادی از آنان وخیم گزارش شده است. تا لحظه تهیه این گزارش، ۳ درویش گنابادی در بخش مراقب‌های ویژه نگهداری و ۱۰ درویش نیز به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پارگی چشم و موارد اورژانسی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. تاکنون مقامات قضایی ایران کشته شدن یک نفر را تأیید کرده‌اند ولی هویت این شخص اعلام نشده است.

خانواده‌های دراویش بازداشت‌شده با اعلام وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌های فشافویه و قرچک، ضمن ابراز نگرانی از سلامتی افراد منتقل‌شده به این زندان‌ها، به کمیته اعلام کردند که اکثر دراویش زخمی پس از رسیدگی سرپایی در بیمارستان‌ها به زندان منتقل و پس از گذشت نزدیک به یک هفته، هیچ رسیدگی پزشکی برای ادامه مداوای آنان صورت نگرفته و با توجه به شکستگی و زخم‌های وارده به این دراویش و وضعیت بهداشتی زندان‌ها، امکان وخیم‌تر شدن وضعیت این دراویش زندانی وجود دارد.

هنوز از سرنوشت تعداد زیادی از دراویش بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading