پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

آزادی شماری از بازداشت شدگان تجمعات قلعه بابک

0
957

ghalee-babak-300x191.jpgهمزمان با مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک بیش از ۸۰ تن از فعالان ترک (آذری) به‌خصوص در استان‌های آذربایجان و اردبیل بازداشت شدند. از میان بازداشت شدگان تاکنون تعدادی با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه و تعدادی نیز پس از تفهیم اتهام آزاد شده‌اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته بیش از ۸۰ تن از فعالان ترک (آذری) در شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تاکنون تعدادی از افراد بازداشت شده با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده و تعداد دیگر نیز پس از گذشت چند روز بازداشت و بازجویی آزاد و منع تعقیب شده‌اند. از میان بازداشت شدگان تاکنون “عسگر اکبرزاده“، “رحیم غلامی“، “سعید صادقی‌فر“، “علی واثقی“، “سجاد صدقی” و “یاشار حسن‌پور” با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه و “مهدی هوشمند“، “عبدالله هوشمند“، “سینا ارشادی“، “مرتضی مرادپور“، “رحمان قاسمی“، “رحیم ساسانی“، “قاسم محمودی“، “محمود محمودی“، “حمید قوتی“، “سعید سینه دار“، tajamo-ghale-babak.jpg“شاهین اسماعیل‌پور“، “سلیمان کاظمی” و “اکبر عباس‌زاده” نیز تفهیم اتهام شده و بدون سپردن وثیقه آزاد شده‌اند.

“عباس لسانی“، “ابراهیم نوری“، “جعفر رستمی‌راد“، “کیومرث اسلامی“، “سهند معالی“، “عباس نیک‌روان“، “مرتضی یزدانی“، “سالار افشاری“، “سجاد عبدلی”، “عباس خدایاری“، “غلام قلی‌زاده“، “رحیم علیرضایی“، “ابوالفضل بیدخت“، “ابوالفضل کرامتی“، “امیر هاشم‌زاده” و “احد آلویی” از جمله فعالانی هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

از این بین عباس لسانی، ابراهیم نوری و عباس نیک‌روان در شرایط نامعلومی نگهداری می‌شوند. اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که محل بازجویی‌های عباس لسانی ادراه اطلاعات تبریز و اردبیل، محل نگهداری عباس نیک‌روان که از لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است اداره اطلاعات سلماس و ابراهیم نوری که همراه با جعفر رستمی در تهران بازداشت شده بود کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی است.
خانم پیله ور همسر جعفر رستمی نیز اعلام کرد که همسرش به تبلیغ علیه نظام متهم شده و در دادگاه تفهیم اتهام شده است.

کیومرث اسلامی دیگر فعال بازداشتی که در شهر مغان پس از بازجویی به زندان مغان منتقل شده است در گفتگوی تلفنی با خانواده خود اعلام کرد که در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و از ناحیه سر دچار خونریزی شده است. با وجود اینکه دادگاه مغان قرار وثیقه برای آزادی وی صادر کرده اما قاضی پرونده عنوان کرده که اداره اطلاعات موافق آزادی موقت وی نیست.

سهند معالی نیز که با اتمام بازجویی قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی برای وی صادر شده است، با کارشکنی بازپرس پرونده کماکان در بازداشت به سر می‌برد.

غلام قلی‌زاده فعال اهل ارومیه که در کلیبر بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفته بود پس از انتقال به ارومیه به زندانی این شهر منتقل شده است.

همچنین گفته می‌شود که حجت فکری و اولدوز قاسمی که پیش از این خبر بازداشت آنان منتشر شده بود، کماکان تحت تعقیب بوده و قرار بازداشت برای آنان صادر نشده است.

لازم به ذکر است پیش از این نیز از روز دوشنبه ۱۱ تیر تا روز یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ تعداد دیگری از افراد بازداشت شده آزاد شده بودند.

گروهی از آزاد شدگان گفته‌اند که حین بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. فعالان عنوان می‌کنند که این ضرب و شتم با حضور نیروهای انتظامی و سپاه اما از طریق زندانیان سابقه‌داری که به مرخصی آمده بودند، صورت گرفته است.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading