چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

احضار ۴۱ دانشجوی بازداشت‌شده دانشگاه‌ تهران در اعتراضات دی‌ماه به دادسرا و دادگاه‌انقلاب

0
779

IMG12182319.jpgمجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران روز ۱۰ اسفند ماه از تشکیل پرونده قضایی برای ۴۱ دانشجوی دانشگاه تهران در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ خبر داد و حدود دو ماه پس از این اعتراضات گفته که امیدوار است این ۴۱ دانشجو «با رافت اسلامی» روبه‌رو شوند و «هر چه زودتر به کلاس‌ها بازگردند.» معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفته تنها کاری که آنها می‌توانند برای این دانشجویان انجام دهند «صرفاً رایزنی با عزیزانِ قوه قضاییه است.» تا «با دانشجویان، با حداکثر رافت اسلامی برخورد شود.» به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین حقوق بشر ، در حالی مجیدسرسنگی از «رافت اسلامی» و «رایزنی» صحبت کرده که ۲۲ تشکل دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه تهران یک روز قبل در تاریخ ۹ اسفند ماه در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم از احضار برخی دانشجویان به دادسرا و تفهیم اتهاماتی «سنگین» خبر داده و همچنین گفتند پرونده تعداد دیگری از دانشجویان راهی دادگاه انقلاب شده‌است. این ۲۲ تشکل دانشجویی در بیانیه خود خواستار توقف «پیشبرد پرونده‌های قضایی دانشجویان» شدند. طبق آنچه در این بیانیه آمده بیشتر این دانشجویان در روز نهم دی ماه در دانشگاه تهران بازداشت شدند و همگی آنها با قرار وثیقه تاکنون آزاد شده‌اند با این حال همگی‌شان مواجه با پرونده قضایی و اتهامات سنگین هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده «جرم‌انگاری فعالیت دانشجویی مساله‌ی است که در طول این سالها بارها از سوی فعالان دانشجویی طیف‌های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته و متاسفانه همچنان با قوت ادامه دارد.»

در این بیانیه ذکر شده که انتظار می‌رفته خود دانشگاه تهران و وزارت علوم به کمک دانشجویان بازداشت شده بروند و «اجازه دخالت نهادهای بیرونی را ندهند اما متاسفانه چنین نشد.» در انتهای این بیانیه با اشاره به اظهارات اخیر وزیر علوم مبنی بر اینکه «اتهامات دانشجویان باید در دانشگاه‌ها رسیدگی شود حتی اگر اتهامات آنها در خارج از حیطه داشنگاه اتفاق افتاده باشد.» خواسته است تا این وزارتخانه به حرف‌های که گفته سریعا عمل کند و پیشبرد پرونده‌های قضایی دانشجویان را متوقف کند.

یک روز پس از ارسال این بیانیه، صحبت‌های مجید سرسنگی از رایزنی و رافت اسلامی بیان‌گر این نکته است که این ۴۱ دانشجو نه تنها هیچ‌کدامشان از مصونیت قضایی در امان نمانده‌اند بلکه یک ترم دانشگاه را نیز علیرغم ثبت‌نام و پرداخت هزینه از دست داده و هنوز به دانشگاه بازنگشته‌اند.

مجیدسرسنگی با تکرار این مطلب که آنها برای توقف پرونده تلاش خواهند کرد، دانشجویان بازداشتی را به دو دست تقسیم کرده و گفته «بخش عمد این دانشجویان» کسانی هستند که بار اول بوه «وارد چنین ماجرایی شده و سابقه‌ای از قبل ندارند.» «این نفرات مشخصا درگیر احساسات و هیچانات شده و تصورات دیگری داشتند که متاسفانه موجب سواستفاده عده‌ای دیگر واقع شدند.»

او گفته طبق گفته رهبر ایران «حساب این افراد را باید از اغتشاشگران جدا کنیم.» او دسته دیگر را که طبق گفته‌اش «انگشت شمار و معدود» می‌داند، گفت «آنهایی را شامل می‌شود که از قبل پرونده‌های قضایی و امنیتی دارند.»

سرسنگی اگرچه از «نشست‌های خوبی» با مسوولان قضایی و امنیتی برای رفع مشکلات دانشجویان گفته که بیانیه تشکل‌های دانشجویی از احضار دانشجویان به دادسرا و دادگاه انقلاب حکایت دیگری را نقل می‌کند.

پیش از این محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران روز ۱۹ دی ماه گفته بود ۴۱ دانشجوی این دانشگاه در اعتراضات دی ماه بازداشت شدند. او در همان روز گفته بود تا آن روز ۱۶ دانشجو آزاد شدند و امیدوار است بقیه نیز تا پایان هفته آزاد شوند. رییس دانشگاه تهران در آن روز اعلام کرد که «به طور جدی وضعیت دانشجویان بازداشت شده دانشگاه تهران را رصد می‌کنیم» و «همه امیدوار هسیتم این دانشجویان قبل از شروع امتحانات پایان ترم آزاد شوند.»

نیلی احمدآبادی با اظهار اینکه دانشجویان بازداشت شده مرتکب خلافی نشده و برخی از آنها حتی سابقه فعالیت سیاسی هم نداشته‌اند گفته بود موضوع دانشجویان را به طور جدی پیگیری می‌کند که به چه علت این دانشجویان بازداشت شده‌اند. آقای نیلی گفته بود: «ما هیچ گونه مشکلی با این دانشجویان در دانشگاه نداشتیم و آنها نیز با دانشگاه مشکلی نداشتند. بنابراین ما علت بازداشت این دانشجویان را نمی‌دانیم.»

منصور غلامی وزیر علوم روز هفتم اسفند ماه با تاکید اینکه تمام دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات دی ماه امسال در سراسر کشور آزاد شده‌اند. البته او در ادامه حرف‌هایش گفت: «این مساله به غیر از دانشجویان احتمالی است که ممکن است وزارت علوم از بازداشت آنها اطلاعی نداشته باشد.» اما وزیر علوم هیچ اشاره‌ای به پرونده و وضعیت قضایی این دانشجویان و واکنش وزارت علوم نداشت.

۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی روز ۲۶ دی ماه طی دو نامه جداگانه به رییس جمهور و رییس قوه قضاییه خواستار آزادی سریع دانشجویان بازداشت شده شدند. در ان روزها پروانه سلحشوری، محمود صادقی و علی مطهری از نمایندگانی بودند که برای رفع بازداشت دانشجویان با مطبوعات گفت‌وگوهای مکرری داشتند. با این حال پس از دو ماه اگرچه این دانشجویان آزاد شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند به سرکلاس‌های خودبرگردند بلکه بدتر از آن همگی دچار پرونده قضایی شدند.

محمود صادقی نماینده مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین روز ۲۴ دی ماه از بازداشت ۱۱۰ دانشجو خبر داده بود که طبق گفته‌ها ۴۱ نفر آنها شامل دانشگاه تهران می‌شود که همگی با قرار وثیقه تاکنون آزاد شده‌اند اما بقیه این تعداد مشخص نیست در چه وضعیت و روند قضایی قرار دارند.

از سوی دیگر فقط از وضعیت ۴۱ دانشجوی بازداشت شده دانشگاه تهران به طور مبهم اطلاع رسانی شده اما خبری از وضعیت دانشجویان بازداشتی در دیگر دانشگاه‌های کشور اطلاعی در دست نیست.

در اعتراضات سراسری مردم ایران در دی ماه ۱۳۹۶، بیش از ۳۰ تن کشته و دست کم چهار هزار نفر نیز بازداشت شدند، بیش از صد دانشجو نیز در نخستین روزهای اعتراضات بازداشت شدند، درباره آن چه از سوی مسوولان جمهوری اسلامی به بازداشت پیشگیرانه دانشجویان معروف شد

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading