پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

احضار ۴ تن دیگر از وکلای دادگستری به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران

0
1133

حقوق بشر در ایران ـ امروز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، چهار تن دیگر از وکلای دادگستری ساکن تهران و استان فارس به شعبه ۷ بازپرسی در دادسرا ناحیه ۳۳ تهران احضار شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، محمود صادقی، فعال سیاسی،‌ وکیل پیاه یک دادگستری و نماینده پیشین تهران در مجلس، با دریافت ابلاغیه ای کتبی به شعبه ۷ بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شد. 

با توجه به ابلاغیه صادره توسط بهروز حسنی اعتماد، جانشین بازپرس شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، مقرر شده تا محمود صادقی برای ساعت ۹ صبح ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲، (جهت دفاع از اتهام انتسابی) به آن دادسرا مراجعه کند. 

لازم به اشاره است، محمود صادقی، پیش از این در پی انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود با پرونده سازی قضایی مواجه شده بود. 

در خبری دیگر، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یاشار کاظمی، وکیل پیاه یک دادگستری، ساکن تهران، باید جهت دفاع از اتهام انتسابی به شعبه ۷ بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران مراجعه کند. 

براساس این گزارش، از مصادیق حقوقی اتهامات یا اتهام منتسب شده به یاشار کاظمی اطلاعی در دسترس نیست. 

لازم به ذکر است، یاشار کاظمی، عضو پیشین کمیسیون حقوق بشر در کانون وکلای مرکز و از کاندیداهای تائید صلاحیت شده برای هیئت مدیره کانون وکلای مرکز است. 

افزون براین، طی روزهای اخیر، فروغ شیخ الاسلامی وطنی، وکیل پایه یک دادگستری و از اعضای کانون وکلای مرکز جهت بازپرسی و تفهیم اتهام به شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، واقع در زندان اوین احضار شد. 

با توجه به ابلاغیه صادره، مقرر شده تا این وکیل دادگستری، راس ساعت ۹ صبح ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲، برای حضور در جلسه بازپرسی و ارائه دفاعیات خود از اتهام منتسبه به دفتر شعبه ۷ بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران مراجعه کند. 

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، شایان زادگان،‌ حقوقدادن و وکیل دادگستری، ساکن استان فارس و از اعضای کانو وکلا، در شعبه ۷ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، تفهیم اتهام خواهد شد. 

با توجه به ابلاغیه صادره از سوی بهروز حسنی اعتماد که بعنوان جانشین بازپرس شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، برای شایان زادگان ارسال شده این وکیل دادگستری باید در تاریخ مقرر و ارائه دفاعیات خود در برابر اتهام منتسبه در آن دادسرا حاضر شود. 

لازم به اشاره است، شایان زادگان، از وکلای دادگستری عضو کانون وکلا در استان فارس است. 

در حالی احضار این وکلای دادگستری به شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۳ تهران برای تفهیم اتهام صورت گرفته که پیشتر هم محمدهادی جعفرپور، علی شریف زاده اردکانی، محمدعلی کامفیروزی، حسن یونسی، علی مجتهدزاده، مرجان اصفهانیان، ابوالفضل حمزه، سارا حمزه زاده، سعید شیخ، میترا ایزدی فر و ابوذر نصرالهی، نیز به شعبه مذکور احضار شدند. 

یکی از وکلا که نخواست نامش فاش شود، به شبکه شرق اعلام کرد:”اعداد وکلای احضار شده حدود ۲۰ نفر است. وجه اشتراک اکثر این وکلا، فعالیت در دوران اعتراضات و انتقاد به روندهای پیش گرفته شده است. همه آنان به شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شده‌اند. ریاست این شعبه برعهده بهروز حسنی اعتماد است.” 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

برچسب هاحقوق بشر در ایرانجلسه بازپرسیجلسه بازپرسی و تفهیم اتهامشعبه۷ بازپرسییاشار کاظمیبهروزحسنی اعتمادشعبه۷بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهراندادسرای زندان اوینوکلای دادگستریشعبه بازپرسیمحمودصادقیشعبه۷ بازپرسی دادسرای ناحیه۳۳تهرانفروغ شیخ الاسلامی وطنیبهروز حسنی اعتمادشعبه ۷بازپرسی دادسرای ناحیه۳۳تهراننقض حقوق شهروندیوکلای دادگستری در ایراندادسرای ناحیه۳۳ تهرانبازپرس بهروزحسنیفروغ شیخ الاسلامیبازپرس بهروز حسینشعبه ۷ بازپرسی دادسرای ناحیه۳۳تهراننقض حقوق بشر در ایرانوکلااحضار و بازپرسیدادسرای ناحیه۳۳تهرانبازپرس بهروز حسنیفروغ شیخ الاسلامی وطنی وکیل دادگستریبازپرس بهروز حسنی اعتمادشعبه۷ بازپرسی دادسرای ناحیه۳۳ تهرانحقوق بشربازپرسیوکیل پایه یک دادگستریاحضار بازپرسیدادسرای ناحیه ۳۳ تهرانبهروز حسنیمحمودصادقی وکیل دادگستریجلسه بازپرسی از وکلاشعبه ۷ بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهرانزندان اوینتفهیم اتهامشعبه ۷ بازپرسیاحضار به دادسرادادسرای ناحیه سی و سه تهرانبهروزحسنیمحمود صادقی وکیل دادگستریشعبه۷بازپرسی دادسرای ناحیه۳۳تهراناحضارحقوق شهروندی در ایرانحقوق بشر ایراناحضاروبازپرسیشعبه۷بازپرسیشعبه ۷بازپرسیشایان زادگانشعبه۷بازپرسی دادسرای ناحیه۳۳ تهرانوکیلمحمود صادقیوکلای حقوق بشراحضاربازپرسیشعبه هفت بازپرسییاشارکاظمیشایان زادگان وکیل دادگستریشعبه۷بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳تهران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading