پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

احکام اعدام دستکم ۳ زندانی در کرمانشاه و بندرعباس اجرا شد

0
640

حقوق بشر در ایران – امروز سه شنبه ۲ خرداد اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام دستکم ۳ زندانی با اتهام (قتل عمد) در زندان دیزل آباد کرمانشاه و زندان مرکزی بندرعباس، اجرا شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، سحرگاه امروز سه شنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک زندانی متهم به (قتل عمد) و محبوس در زندان مرکزی بندرعباس مرکز استان هرمزگان اجرا شد. 

مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، ضمن اعلام این خبر گفت:”رسیدگی به اتهامات عمل قتل استوار یکم رحیم قاسمی شیری، در شعبه دادگاه انقلاب شهرستان بندرعباس منجر به صدور رأی محکومیت شد و براساس رأی صادره، این محکوم به اتهام (افساد فی الارض از طریق قاچاق مسلحانه مواد مخدر) به اعدام و (قتل عمد رحیم قاسمی شیری) هم به قصاص محکوم شده بود که پس از طی تمامی مراحل دادرسی و تائید این حکم در دیوان عالی کشور سحرگاه امروز در محل زندان مرکزی بندرعباس اجرا شد.” 

سازمان حقوق بشر ایران هم در خبری اعلام کرد؛ سحرگاه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سعید نجفی، ۲۸ ساله، اهل صحنه و برزو چقازردی، ۴۵ ساله و اهل روستای چقازرد ماهیدشت در استان کرمانشاه و زندانی محکوم به اعدام از بابت اتهام (قتل عمد) در زندان دیزل آباد(مرکزی) استان کرمانشاه اعدام شدند. 

به نقل از یک منبع مطلع:”سعید نجفی از ۵ سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام محکوم شد. او متهم بود که طی یک درگیری مرتکب قتل شده است. او ۴ماه در آگاهی تحت بازجویی بود. او گفته بود که زیر شکنجه ماموران آگاهی اعتراف کرده و در زندان بخاطر شکنجه‌ها، مدت‌ها تحت درمان پزشک بود.”

وی در ادامه گفت:”برزو چقازری هم دارای سه فرزند بود و از شش سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شد.”

اجرای احکام اعدام این ۲ زندانی تا لحظه تظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت.

همچنین، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود در خصوص محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی را محکوم کرد.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading