جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

احکام اعدام دستکم ۴ زندانی در خرم آباد و کرج اجرا شد

0
678

حقوق بشر در ایران ـ امروز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام دستکم ۴ زندانی متهم به جرائم (قتل عمد) و (مواد مخدر) در زندانهای قزلحصار کرج و زندان مرکزی زنجان، اجرا شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، سحرگاه دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، پیمان اکبری بیرگانی و محمد پایدار،‌ زندانیان متهم به جرائم (مواد مخدر) و محبوس در زندان مرکزی خرم آباد مرکز استان لرستان، محکوم به اعدام از بابت اتهامات مرتبط با (موادمخدر) اعدام شدند. 

براساس این گزارش، حکم اعدام فیروز یاری نژادگراوند که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، به همراه پیمان اکبری بیرگانی و محمد پایدار،‌ جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان مرکزی خرم آباد منتقل شده بود به زمان دیگری موکول و این ۱ نفر به بند عمومی زندان بازگردانده شد. 

لازم به اشاره است، پیمان اکبری بیرگانی، محمد پایدار و فیروز یاری نژادگراوند، چند سال قبل به اتهام (موادمخدر) در شهر خرم آباد، دستگیر و پس از طی مراحل دادرسی در دادگاه انقلاب آن شهر محاکمه و به اعدام محکوم شدند. 

در خبری دیگر،‌ سحرگاه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دو زندانی (هویت نامشخص)، تبعه افغانستان، متهم به (قتل عمد) و محبوس در زندان قزلحضار کرج مرکز استان البرز، اعدام شدند. 

براساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران:”از هویت این ۲ زندانی اطلاعی در دسترس نیست اما این افراد با اتهام (قتل عمد) دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند.” 

لازم به اشاره است، با توجه به اجرای احکام اعدام این ۲ زندانی تبعه افغانستان، تعداد، زندانیان اعدام شده در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در زندان قزلحصار کرج به ۴ نفر افزایش پیدا کرد. 

اجرای احکام اعدام هیچ یک از این زندانیان توسط رسانه های داخل کشور و یا منابع رسمی، اعلام نشده است. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت.

همچنین، در تاریخ ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش دوره ای خود از موارد نقض حقوق بشر در ایران به روند افزایشی صدور و اجرای احکام اعدام در ایران اعتراض کرد.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

برچسب هاحکم اعدامزندان پارسیلوناعداممواد مخدر در زندانهای ایرانبند 6 زندان قزلحصار کرجقزلحصاراعدام در زندان قزلحصار کرجمافیای مواد مخدرپیمان اکبریفیروزیاری نژادگراوندفروش مواد مخدرمتهم به قتلاعدام در زنداناعدامیانبند زنان زندان قزلحصارکشتنزندان قزل حصار در کرجزندان قزلحضارزندان پارسیلون خرم ابادفیروز یاری نژادحقوق بشرزندان قزلحصارنقض حقوق شهروندیاعدامیاجرای حکم قصاصاعدام مواد مخدر در ایرانزندان‌قزلحصارقاچاق مواد مخدر در ایرانقصاص شدنمحمد پایدارفیروزیاری نژادمواد مخدر صنعتینقض حقوق بشرزندان قزلحصار کرجزندان قزلحصار در کرجزندان قزل حصار کرقاچاقچیان مواد مخدر در ایرانزندان قزلحصارکرجاعدام محمدپایدرااعدام تبعه افغانستانقصاص نفسمجازات اعدامزندان پارسیلون خرم آبادخرم ابادقزل حصار کرجمواد مخدر در ایراناعدام زندان پارسیلون خرم آبادموادمخدر در ایرانزندان قزل حصاراعدام محمد پایدارقصاص کردن در ایراناعدام در ایرانقتل عمدحقوق شهروندی در ایرانزنداتن قزلحصارقزلحصار کرجقصاص کردناعدام در زندان خرم آبادشهر خرم آباد استان لرستاناعدام در زندان قزل حصارپیمان اکبری بیرگانیحقوق بشر در ایرانحقوق شهروندیقانون اصلاح مواد مخدراعدام زندانیان در ایرانفرار از زندان پارسیلونشهرخرم آباداعدام در زندان پارسیلوناعدام قاچاقچیان موادمخدرمحمدپایداراعدام پیمان اکبری بیرگانیمواد مخدرقاچاقچی مواد مخدرمبارزه با مواد مخدرقاچاق موادمخدرزندان قزل حصار کرجخرم آباد لرستانزندان خرم ابادمافیای انتقال مواد مخدرفیروز یاری نژاد گراوندفیروز یاری نژادگراوند

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading