پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

احکام اعدام دستکم ۶ زندانی در کرج و اصفهان اجرا شد

0
505

حقوق بشر در ایران ـ امروز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام دستکم ۶ زندانی با اتهامات (موادمخدر) و (قتل عمد) در زندان رجایی شهر کرج و زندان مرکزی (دستگرد) استان اصفهان اجرا شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، سحرگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، عبدالحسین امامی زاده، اهل استان کرمانشاه، زندانی محکوم به (حمل و نگهداری موادمخدر) و محبوس در زندان قزلحضار کرج، پس از انتقال به زندان رجایی شهر کرج اعدام شد. 

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”عبدالحسین امامی زاده، حدود ۳ سال قبل به اتهام (حمل و نگهداری مواد مخدر از نوع هروئین) توسط ماموران نیروی انتظامی دستگیر و پس از طی مراحل دادرسی به اعدام محکوم شده بود.” 

این منبع مطلع همچنین افزود:”این زندانی روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از زندان قزلحصار کرج برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی شهر منتقل و حکم او سحرگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه اجرا شد.” 

در خبری دیگر به نقل از روزنامه ایران، سحرگاه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک زندانی (هویت نامشخص)، به اتهام (قتل عمد) و محبوس در زندان رجایی شهر کرج که پیشتر حکم قصاص وی پس از صدور در دیوان عالی کشور هم تائید شده بود اجرا شد. 

براساس این گزارش، زندانی مذکور در سال ۱۳۹۷، با انگیزه سرقت از یک زن، مرتکب قتل شد و پس از بازداشت و طی مراحل قضایی در دادگاه کیفری ۱ به اعدام محکوم شده بود. 

حکم اعدام وی در پی مخالفت وی دم مقتول با اعلام رضایت، در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد. 

سازمان حقوق بشر ایران هم اعلام کرد؛ سحرگاه امروز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یعقوب حسنی، مظهر داوری و علی مهردل ـ زندانیان متهم به جرائم موادمخدر و کاظم غفران ـ زندانی متهم به (قتل عمد) در زندان دستگرد(مرکزی) استان اصفهان اعدام شدند. 

براساس این گزارش، احکام اعدام یعقوب حسنی، مظهر داوری، علی مهردل و کاظم غفران، به همراه صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کُرد سفلی که ۳ زندانی متهم به (محاربه) بودند در زندان مرکزی اصفهان اجرا شده است. 

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص یعقوب حسنی، مظهر داوری، علی مهردل گفته بود:”کاظم غفران خواه، متاهل و دارای ۳ فرزند خردسال بود و از ۳ سال پیش بازداشت و در زندان بود. سه زندانی دیگر نیز هر کدام بین ۲ تا ۳سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.” 

یعقوب حسنی، مظهر داوری، علی مهردل به همراه کاظم غفران، صبح چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، برای اجرای احکام اعدام به سلول انفرادی در زندان مرکزی اصفهان منتقل شده بودند. 

اجرای احکام اعدام هیچ یک از این زندانیان توسط رسانه های داخل کشور و یا منابع رسمی، اعلام نشده است. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت. 

همچنین، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود در خصوص محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی را محکوم کرد. 

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

برچسب هازندان رجائی شهرقتل عمدزندان رجایی شهرسلب حیاتاعدام زندانیان جرائم موادمخدرزندان رجایی شهرکرجمظهر داوریاعدام در ایرانقاچاقچی مواد مخدرجرائم موادمخدرحق حیاتزندان قزل حصار کرجزندان دستگرداصفهانیعقوب حسنیزندان مرکزی اصفهاناصفهانجرائم مواد مخدرزندان رجایی شهر کرجبند 6 زندان قزلحصار کرجاعدام در زندان رجایی شهر کرجمظهرداوریاجرای حکم اعداممجازات اعدام در ایراناعدام در زندان رجائی شهراعدام در زندان رجایی شهراعدام در زندان قزلحصار کرجعبدالحسین امامی زادهمواد مخدرمحاربهاتهام قتلاتهام قتل عمداجرای حکم اعدام در زندان دستگردقاچاقچیان موادمخدراعدام عبدالحسین امامی زادهحکم اعدامنقض حقوق شهروندیزندان دستگرد اصفهاناجرای اعدام در ایراناعدام در زندان رجاییزندان دستگرد استان اصفهانزندان رجائی شهرکرجقتلنقض حقوق بشر در ایرانموادمخدرزندان قزلحصار کرججرایم موادمخدراعدام در زندان دستگرد اصفهانکاظم غفرانزندانیزندان قزلحصارنقض حقوق بشراعدامزندان دستگرد در اصفهانزندان دستگردعلی مهردل

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading