پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

اسماعیل بخشی با قرار وثیقه آزاد شد

0
697

اسماعیل بخشی فعال کارگری که در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شده بود،  با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی بصورت موقت آزاد گردید.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، “اسماعیل بخشی یکی از فعالان کارگری بازداشتی شرکت نیشکر هفت‌تپه امروز چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۷ با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی بصورت موقت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد”. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “در مجموع اسماعیل بخشی با سه اتهام  مورد تفهیم قرار گرفته است که دو اتهام وی در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شوش مطرح شده بود که یکی اخلال در نظم عمومی بوده و اتهام دیگر مبنی بر اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بوده است”. این منبع مطلع در ادامه گفت: “اتهام دیگری که در شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز مطرح می‌باشد مشارکت در تشکیل گروه برای بر هم زدن امنیت ملی بوده است”. لازم به ذکر است, اسماعیل بخشی فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بودند. سپیده قلیان نیز با گذشت بیست و چهار روز از زمان بازداشت همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

لازم به اشاره است که میثم آل مهدی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که ساعت ۱۴ ظهر روز (سه شنبه) در مقابل منزل خود بازداشت شده بود، نیز صبح امروز آزاد شد.

همچنین علی نجاتی، عضو سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه نیز با گذشت سیزده روز از زمان بازداشت که با ضرب و شتم همراه بوده است کماکان در بازداشت و بی‌خبری به‌سر می‌‌برد.

روز سه شنبه ۱۳ آذرماه عسل محمدی، فعال کارگری و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران نیز در ارتباط با تجمعات کارگری استان خوزستان توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده و ابتدا به شوش و سپس به اهواز منتقل شده است.

لازم به اشاره است که روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه دستکم ۱۰ تن از کارگران معترض شرکت فولاد به اداره اطلاعات اهواز احضار و تهدید شده بودند که در صورت ادامه تجمعات برخورد جدی‌تری با آنها صورت خواهد گرفت.

خواسته اصلی کارگران ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا و نیز برای مطالبه بازگشت این واحد به بخش دولتی طی ماه اخیر اقدام به برپایی تجمعات اعتراضی کرده‌ بودند.

کشت و صنعت هفت‌تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading