پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

اعتراضات دی‌ماه ۹۶: صدور احکام زندان برای یک نوجوان ۱۸ ساله ساکن مشهد

0
734

یک نوجوان دبیرستانی که در اعتراضات دی‌ماه سال گذشته بازداشت شده بود، طی حکمی از سوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، «مهدی فرطوسی»، نوجوان ۱۸ از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶، طی حکمی توسط شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد به اتهامات «اخلال در نظم» و «توهین به رهبری» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است. بنقل از یک منبع نزدیک به این شهروند در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران, مهدی فرطوسی هم‌اکنون در بند ۳ زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شود. او قبل از بازداشت در مسافرخانه‌ای مشغول به کار بوده و همزمان تحصیل می‌کرده است. نیروهای امنیتی این نوجوان اهل مشهد را در ۲۰دی ۹۶ به خاطر حضور در اعتراضات دی‌ماه، در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. این منبع مطلع در ادامه گفت: «مهدی در زمان بازداشت سال چهارم دبیرستان بود نیروهای امنیتی هنگام بازداشت وسایل منزل او را نیز تفتیش و ضبط کردند. دادگاه در قبال آزادی موقت‌اش برای او قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر کرد ولی خانواده مهدی به‌خاطر مشکلات مالی نتوانست وثیقه را تامین کند». این منبع مطلع افزود, مهدی برای تامین مخارج مادر و دو خواهرش هم درس می‌خواند هم در مسافرخانه‌ای مشغول به کار بود . مهدی در سال ۱۳۹۷ در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اخلال در نظم و توهین به رهبری به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بعد از بازداشت مهدی خانواده‌اش به شدت دچار مشکلات مالی شده‌اند آن‌ها به علت فشارها و تهدیدهای امنیتی تاکنون با هیچ رسانه‌ای گفتگو نکرده‌اند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت و نیروهای امنیتی نیز با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading