جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

اعتراض هزاران دانشجو در ایران به «محرومیت دراویش گنابادی از تحصیل»

0
547

daneshgah-96.JPGبر اساس گزارش‌ها، بیش از سه‌هزار دانشجوی دانشگاه‌های ایران با امضای بیانیه‌ای به محرومیت از تحصیل پیروان سایر ادیان در ایران اعتراض کرده و بر حق برخورداری آنها از آموزش و تحصیل تأکید کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سایت مجذوبان نور، در این بیانیه با اشاره به حق همه‌ی شهروندان ایران «فارغ از هر عقیده و باوری» برای تحصیل و آموزش تأکید شده که باید «نگاه امنیتی» از همه‌ی اقشار و اصناف از جمله دراویش گنابادی برداشته شده و ممنوعیت‌ها برای تحصیل آنان رفع شود. کسری نوری، از فعالان دراویش گنابادی، نیز در مصاحبه با رادیوفردا دراین‌باره گفت که این بیانیه خطاب به فرد خاصی نوشته نشده و مخاطب آن عمومی است.

بر اساس این بیانیه، مصطفی دانشجو، وکیل و مدافع حقوق دراویش گنابادی،‌ که مدتی را نیز در زندان اوین سپری کرده، روز ۳۰ اردیبهشت با دستور مستقیم، به‌ گفته‌ی امضاکنندگان این بیانیه، نهادهای امنیتی از ادامه تحصیلات تکمیلی محروم و از دانشگاه اخراج شده ‌است.

پروانه وکالت مصطفی دانشجو نیز پیش‌تر در جریان دفاع از حقوق دراویش با گزارش نهادهای امنیتی لغو شده بود.

مصطفی دانشجو در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ به دلیل وکالت پرونده‌ی دراویش و باور به طریقت گنابادی زندانی بود.

فائزه عبدی‌پور، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و از طراحان این کمپین، در مصاحبه با وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر خبر داد که سه‌هزار دانشجو این بیانیه را امضا کرده‌اند.

به گفته‌ی خانم عبدی‌پور، محرومیت‌ دراویش گنابادی از تحصیل و تدریس و شغل محدود به حال حاضر نیست و دراویش دیگری از جمله فرشید یداللهی و امیر اسلامی نیز به دلیل اعتقادات خود از تحصیل محروم شده‌اند.
وی همچنین گفت که اجرای قانون اساسی درباره‌ی آزادی بیان وعقیده و برخورداری از حقوق یکسان برای همه‌ی شهروندان از وظایف رئیس‌جمهور و دولت است و «نباید از آن سر باز زند».

خانم عبدی‌پور تأکید کرد: «قطعاً به صورت جدی و از طریق تشکیل کمپین‌های مشابه، نامه‌نگاری‌های حقوقی و اداری، مطالباتمان را پیگیری خواهیم کرد.»

بر اساس گزارش‌ها، تخریب عبادتگاه‌های دراویش گنابادی از حدود ۱۵ سال گذشته در ایران شدت یافته و تعدادی از دراویش نیز در سال‌های گذشته زندانی و تبعید شده اند .

در روزهای گذشته همچنین منابع خبری بهاییان از اخراج یا عدم صدور مدرک تحصیلی تعدادی از دانشجویان بهایی در چند دانشگاه ایران خبر داده‌اند.

مسئولان جمهوری اسلامی، آیین بهایی را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسند و از این آیین با عناوینی مانند «فرقه ضاله» نام می‌برند.

در چهار دهه‌ی گذشته، هزاران بهایی از دانشگاه‌های ایران اخراج و از کار بیکار شده‌اند. بسیاری از بهاییان نیز زندانی و اعدام یا مجبور به ترک ایران شده‌اند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading