جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

اعتصاب غذای محمدعلی طاهری در زندان اوین

2
745

02934357-B434-4BB2-8407-4FF43F400BE6_cx0_cy3_cw0_w1023_r1_s.jpgوکیل محمدعلی طاهری، بنیانگذار گروه عرفان حلقه تایید کرد این زندانی عقیدتی در اعتراض به “عدم تائید وکلای خود از سوی دادگاه و ادامه‌ی حبس غیرقانونی‌اش” از روز ۱۸ بهمن سال جاری در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش  حقوق  بشر  در  ایران  زینب طاهری وکیل آقای طاهری، با تائید اعتصاب غذای موکل خود گفت: “طی تماسی که با آقای طاهری داشته‌ام، ایشان اعلام کرده‌اند که از روز ۱۸ بهمن سال جاری در اعتصاب غذا به سر می‌برند”. آقای طاهری به عدم تائید وکلای خود از سوی دادگاه و ادامه‌ی حبس غیرقانونی‌اش پس از طی دوره‌ی پنج‌ساله معترض است. علیرغم پیگیری گزارشگر هرانا، از وضعیت جسمی آقای طاهری پس از آغاز اعتصاب غذا تا لحظه‌ی تنظیم این خبر اطلاعی حاصل نشده است.

آقای طاهری پیش از این نیز در سال‌های ۹۲ و ۹۴ دست به اعتصاب غذا زده بود.
محکومیت این زندانی عقیدتی، از بابت حبس دی‌ماه ۱۳۹۵، به پایان رسید. از طرفی دیگر او بار دیگر به اتهام ”افساد فی‌الارض” در سال ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شد که این حکم نیز دوبار در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶نقض شد. بنابراین تداوم بازداشت او فاقد ادله حقوقی است.

آقای طاهری پس از اتمام دوران محکومیت ۵ ساله خود از زندان آزاد نشد و مجدداً با اتهام ” افساد فی‌الارض” به دلیل فعالیت‌های مشابهی که پیش‌تر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها محکوم شده بود، متهم شد. وی از زمان بازداشت، عمده‌ی این مدت را در سلول انفرادی به سر برده است.

بهمن‌ماه امسال نیز سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل محمدعلی طاهری از تغییر نکردن وضعیت پرونده‌ی موکل خود نسبت به دو هفته‌های خبر داده بود و گفت: “من در تمام جلسات دادگاه بوده‌ام و نپذیرفتن من به عنوان وکیل در آخرین جلسه غیر قانونی است. من پرونده‌ی دیگری دارم که به دلیل مشابه یک سال در دادگاه مانده است.”

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی پرونده‌ی طاهری گفته بود: “من از اول در تمام جلسات دادسرا و دادگاه پذیرفته شده بودم. الآن هم اعلام کردم که این کارشان غیر قانونی است”. این وکیل دادگستری ادامه داد: «تبصره ماده ۴۸ می‌گوید که در پرونده‌های امنیتی در مرحله‌ی دادسرا وکلایی که مورد تأیید رئیس قوه هستند، پذیرفته می‌شوند. اولاً پرونده امنیتی نیست و این پرونده از مرحله‌ی دادسرا گذشته و در مرحله دادگاه است».

محمدعلی طاهری (۱ فروردین ۱۳۳۵ -کرمانشاه )، بنیان‌گذار طب مکمل ایرانی، فرادرمانی، سایمنتولوژی و نظریهٔ پیوند شعوری است که بنام مؤسسه فرهنگی هنری عرفان حلقه در دهه ۱۳۸۰به ثبت رسیده.

طاهری در بهمن ۱۳۹۰ بر اساس چند اتهام مختلف از جمله توهین به مقدسات و بیان مطالبی که هیچ گونه تخصصی در آنها نداشته و ادعای الهام و دریافت آگاهی و ارائه این دریافت‌ها به دیگران مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان، با توجه به اینکه هیچ فردی حق ندارد بدواً نظریات خود را روی انسان آزمایش کند، به اتهام تحصیل مال نامشروع و پخش غیرقانونی آثار سمعی و بصری و به علت لمس دست بیماران مؤنث بدون اینکه دارای مجوز طبابت باشد، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

محکومیت این زندانی عقیدتی، از بابت حبس دی ماه ۱۳۹۵، به پایان رسید. از طرفی دیگر او دو بار دیگر به اتهام ” افساد فی الارض” در سال ۱۳۹۴ و سپس ۹۵ به اعدام محکوم شد که هر دوی این محکومیت ها در دادگاه های تالی نقض شد.

این زندانی پس از اتمام دوران محکومیت ۵ ساله خود از زندان آزاد نشد. ادامه حبس این زندانی عقیدتی مبنای حقوقی ندارد.

دستگاه امنیتی و قضایی، از سال‌ها پیش مقابله با آیین‌های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این‌گونه آیین‌ها را تحت تعقیب قرار داده است.

در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین‌ها با عناوینی همچون “عرفان‌های کاذب” یا “عرفان‌های نوظهور” یاد می‌شود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading