پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

اعدام شش زندانی در یاسوج، اردبیل، ارومیه، تبریز و کرمان

0
631

6_18_1-765x510.jpgطی روز های گذشته شش زندانی در شهر های یاسوج، اردبیل، ارومیه، تبریز و کرمان با اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل به طناب دار آویخته شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، بامداد روز ۴ مهرماه حکم اعدام دو زندانی متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد. هویت این دو زندانی «جواد خیری» و «مسلم تمرخانی» احراز شده است. در همین روز حکم اعدام یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی شهر یاسوج به اجرا درآمد. هویت این زندانی «م» ۲۷ ساله عنوان شده که در پی اختلافات طایفه‌ای با خودروی شخصی عمداً فردی را زیر گرفته بود. از سویی دیگر معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان اعلام کرده است که حکم قصاص یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در محوطه زندان کرمان به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش «غ. ن» اعلان شده است در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۲ در پی یک درگیری با استفاده از کارد آشپزخانه مرتکب قتل باجناق‌اش شده بود.

روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ماه نیز حکم اعدام یک زندانی با هویت احد پورتقی با اتهام قتل عمد در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمده است.

آقای پورتقی از سال ۱۳۹۱ به جرم قتل همسر خود در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برد. پرونده او مراحل مختلف دادرسی را طی کرده و حکم اعدام او قطعی شده بود.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده نیز که صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه یک زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.

این زندانی “توفیق یوسفی” نام داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading