پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

افزایش خشونت ها در ایران؛ علی خامنه ای باد کاشت و طوفان درو کرد

0
694

protest-1396.jpgروحانیون در ایران با مردم چه کردند که اینگونه جان به لب شده‌اند و از کوچکترین فرصت استفاده کردند و به دنبال تسویه حساب می‎گردند؟

به گزارش حقوق بشر در ایران ، امام‌غیاث‌الدین طه محمدی امام جمعه همدان و نماینده ولی فقیه روز شنبه ۲۳ دی ماه در تازه‎ترین اظهار نظر گفته حدود ۶۰دفتر امام‌جمعه در اغتشاشات مورد هجوم قرار گرفته است. یک روز پیش از او نیز علی احمدی، رئیس کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت «مهم‌ترین ابزار سازماندهی آنان فضای مجازی است و جریان اعتراضات اخیر ۲۷۰ فرمان حمله داده است که اکثر آنها شامل پایگاه‎های بسیج، حوزه‎های علمیه و مدارس دینی و همینطور دفاتر مراجع تقلید است.از شروع اعتراضات سراسری در تهران بخشی از معترضان از همان ابتدا به سراغ تخریب و آتش زدن مراکزی رفتند که به طور مستقیم توسط نهادهای

دینی و یا معممین اداره می‎شوند. فرای اینکه چنین روندی بازتولید خشونت اجتماعی است و آسیب‎های جانی و مالی آن بسیار زیاد است، اما ریشه ‏یابی اینکه چرا در بحران مردم معترض به سراغ انتقام‎گیری با حوزه‎های علمیه و مساجد و حسینیه رفتند به مباحث و جلسات مختلف کارشناسی نیاز دارد.
اینکه پرسیده شود روحانیون در ایران با مردم چه کردند که اینطور جان به لب شده‌اند و از کوچکترین فرصت استفاده کردند و به دنبال تسویه حساب می‎گردند چندان عجیب نیست.
به آتش کشیدن نخل ۴۵۰ ساله یزد که از سمبل‎های مراسم نخل‌گردانی در ایام محرم بود از آخرین رویدادهایی است که از این دست قرار می‎گیرد.
بی‌‏شک نگاه امنیتی به آتش زدن مساجد و امام‎زاده‎ها یا قرآن سوزی آسان‎ترین کاری است که مقام‎های جمهوری اسلامی می‎توانند انجام دهند و به نظر همین مسیر راه هم انتخاب کرده‎اند. آنها از همان روز اول اعتراضات آمریکا، انگلیس، اسراییل، سلطنت‏ طلب‎ها، مجاهدین، احمدی‎نژادی‌ها، ری‎استارتی‎ها، اقوام صدام و بارزانی در اقلیم کردستان، گروه‎های مسلح مخالف جمهوری اسلامی را مقصر دانستند، اما مطرح نکردند که چرا این سر و صداها پس از اعلام بودجه سال ۱۳۹۷ بلند شد و تبدیل به یک قیام سراسری شد.
بی‎شک اشتباه نگفتند، «آنکه باد بکارد طوفان درو می‎کند». جمهوری اسلامی خود از عاملین افزایش خشونت‎ها در منطقه خاورمیانه است. حضور هزاران نیروی مزدور در سپاه قدس از حزب‎الله گرفته تا افغان‎ها و پاکستانی‎ها برای حمایت از بشار اسد و نگه داشتند آن در قدرت حتی به قیمت قلع و قمع کردن شهروندان به نام مبارزه با داعش و تروریسم چنین عواقبی نیز به دنبال دارد و آثار آن در جامعه به خوبی پیداست.
علاوه بر مسائل و مشکلات معیشتی که سهم عمده‎ای در این اعتراضات دارد، شکاف فرهنگی میان حاکمیت و عامه مردم نیز از عوامل تاثیر گذار بر اعتراضات در ایران است.
آنها از روحانیت فاصله گرفتند و بیشتر از آنکه روی آنها به عنوان واعظان دینی حساب کنند، معممین را واسطه‎های سیاسی بین خدا و مردم می‎دانند و حرف آنها را چندان جدی نمی‎گیرند.
در واقع روحانیت احساس نخواهد کرد بین مردم جایگاهی دارد و درک این ادعا نه تنها برای قشر تحصیل‌کرده بلکه برای عموم مردم در طبقات مختلف روشن است که نسخه‎هایی که روحانیون و طلاب برای زندگی‎شان می‎پیچند چیزی جز هجویات نیست که خرد و آگاهی در مقابل آن قرار دارد و نظام با همه تلاش می‎کوشد که آن را ساده جلوه دهند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading