پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

انتقاد خبرگزاری وابسته به سپاه از انتشار کتاب‌هایی با محتوای “مسیحیت”

1
751

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران طی گزارشی به انتشار برخی کتاب‌ها با محتوای مسیحیت به شدت انتقاد کرده است.

در ماه‌های اخیر با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم کتابهایی منتشر شده که در ایران به شدت از سوی تندروها مورد انتقاد قرارگرفته است. یکی از این کتاب‌ها «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» ترجمه گیتی خوشدل است. در این کتاب نویسنده با تلقی نو و عرفانی که از متون مسیحیت قواعدی را تشریح کرده که با به کار بستن آنها در زندگی روزمره، به موفقیت می‌رسید.

بر همین اساس فارس نوشته: «این کتاب پیش از این توسط مترجمان و همچنین انتشارات مختلف منتشر شده است تا جایی که حداقل این کتاب بیش از ۱۰۰ بار توسط ناشران مختلف منتشر شده است و این یعنی توزیع گسترده تفکرات این خانم در کشور ما. سوال اینجاست که این خانم شین کیست و کتاب‌هایش چه چیزی را ترویج می‌کند؟»

فارس در معرفی خانم شین می نویسد؛ خانم شین در کشور امریکا متولد شده و یک نقاش و متافیزیسین معروف است. او از میانه عمرش به فرقه تفکر نو پیوست که یکی از جنبشهای عرفانهای نوظهور در قرن نوزده میلادی است. شین از پایه گذاران کلیسای اتحاد در آمریکا است که مأموریت آن تبلیغ مسیحیت کاربردی مثبت است. کتابهایی هم که خانم شین نوشته در راستای ترویج فرقه تفکر نو و تبلیغ مسیحیت کاربردی مثبت است.

موضوع کتاب «چهار اثر» هم معنویت، ارتباط با خداوند و تفکر مثبت، برای نیل به موفقیت است که در ظاهر توجه عموم را به خود جلب می‌کند. از سوی دیگر بیان ساده و روان و همچنین اشاره نویسنده به تجربیاتی که در زمینه مسائل مورد بحث داشته، انگیزه‌ای قوی به مخاطب برای مطالعه و به کارگیری دستورالعملهای این کتاب می‌دهد و این ویژگی‌ها از مهمترین دلایل استقبال عمومی از آثار او است.

فارس اعتراف کرده «سابقه تاریخی نشان داده که مردم کشورمان علاقه زیادی به مسائل معنوی دارند و همواره از آثاری که قابل فهم و ساده باشد، استقبال کرده اند. مورد دیگری که باعث استقبال از چنین کتابهای می‌شود، آسان نشان دادن راه است و بسیاری از مکاتب نوظهور با هدف جذب عموم مردم، از این شیوه استفاده می‌کنند.»

این کتاب به دلیل محتوایش زمانی در کشور ما در ردیف کتاب های غیرمجاز قرار گرفته بود. اما متاسفانه امروز از راه‌های بسیاری دسترسی به این کتاب میسر است؛ از تمام نشدن چاپ‌های سال ۸۱ این کتاب بگیرید! تا انتشار گسترده آن در اینترنت و شبکه‌های مجازی.

به تعبیر این خبرگزاری یکی از مهمترین نقدها بر اندیشه اسکاول شین، اعتقاد او به تناسخ است که در تضاد آشکار با اندیشه های ادیان ناب توحیدی است. همچنین او از قانون کارما در نوشتن این کتاب استفاده کرده است. «کارما» واژه ای سانسکریت و به معنی «بازگشت» و مفهومی اصلی در هندوئیسم و بودیسم است و اشاره به این مطلب دارد که این خدا نیست که به اعمال بشر پاداش می‌دهد یا تنبیه می‌کند بلکه کردارها ذاتن پیامدهای خوب یا بد را همراه خود دارند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading