پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

اهواز و آبادان؛ تجمع کارگران و رانندگان

0
494

اعتراض1-765x510.jpgحدود ۴۰ نفر از کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز یکشنبه با تجمع در مقابل این شرکت خواهان تغییر وضعیت کاری خود از نیروی حجمی به نیروی قراردادی شدند. از سوی دیگر جمعی از رانندگان خدمات شهری منطقه ۲ شهرداری آبادان نیز در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع صنفی برگزار کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، یکی از کارگران معترض که خواست نامش فاش نشود گفت: ما تعدادی از کارگران با سابقه ۱۸ و ۱۹ ساله در پست‌های سازمانی اپراتور، نگهبان و عمران، تاسیسات، فاضلاب و سپتیک مشغول به انجام وظیفه هستیم که با عنوان نیروی حجمی در کنار سایر کارگران قراردادی این شرکت مشغول به کاریم با این تفاوت که آنها مزایای قانون کار را دریافت می‌کنند اما ما به عنوان کارگران حجمی از این مزایا محروم هستیم.

این کارگر اظهار کرد: به دلیل اینکه کارگران به صورت نیروی حجمی کار محسوب می‌شوند هیچ‌گونه مزایایی به آنها تعلق نمی‌گیرد ما می‌خواهیم با تبدیل وضعیت قرارداد کاری با شرکت، ضمن رفع مشکلات معیشتی، ضمن برخورداری از امنیت شغلی بتوانیم در خدمات رسانی بهتر مشارکت فعال‌تری داشته باشیم.

یکی دیگر از این کارگران اظهار کرد: کارگران این شرکت حجمی، شرکتی و یا پیمانکاری هستند که توسط شرکت پیمانکار استخدام شده‌اند ف شرکت پیمانکار بدون ارائه هیچ‌گونه خدمات و مزایا تنها به جذب نیروها و معرفی آنها به شرکت آب و فاضلاب اقدام می‌کند، و کارگران از هیچ‌گونه مزایای دیگر قانون کار از جمله هزینه‌های مرخصی، حق شیفت، هزینه لباس و هزینه‌های محل کار بهره‌مند نیستند.

کارگر دیگر این شرکت که در واحد سپتیک فاضلاب شهری کار می‌کند گفت: روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت وگاه بیشتر و در شرایطی کاملاً مشابه نیروهای قراردادی مشغول به کار هستیم اما از مزایای تعیین شده قانون کار برخوردار نیستیم، این وضعیت برای ما نوعی تبعیض به شمار می‌آید وما خواهان رفع این تبعیض هستیم.

یکی از این کارگران در پیان این تجمع به ایرنا گفت: مسئولان شرکت در مذاکره با کارگران اعلام کردند که برابر نوع قرارداد کاری با شرکت امکان تبدیل وضعیت این نیروها وجود ندارد و تنها مقررشده مطالبات پرداخت‌نشده موردی این کارگران طی یک هفته محاسبه و به آنها پرداخت شود و تجمع کارگران یاد شده امروز با این نتیجه پایان یافت.

هشتم اسفندماه ۹۵ نیز حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز برای مطالبه پرداخت حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان این شرکت اقدام به برپایی یک تجمع صنفی کردند.

اداره آب و فاضلاب اهواز ۱۶۵ ایستگاه با حدود ۳۰۰ کارگر مشغول به کار می‌باشند.

از سویی دیگر ۲۵ نفر از رانندگان خدمات شهری منطقه ۲ شهرداری آبادان در اعتراض به آنچه که پرداخت نشدن حقوق معوقه خود عنوان کردند، همراه با وسیله نقلیه خود مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

این رانندگان عنوان کردند: حدود یک سال برای کارکرد ماشین‌آلات از قبیل لودر، بولدوزر و کامیون، از شهرداری منطقه ۲ آبادان طلبکاریم ولی تاکنون شهرداری هیچ پرداختی نداشته است.

این رانندگان گفتند: شهرداری منطقه ۲ آبادان چکی در وجه رانندگان صادر و به آنان تحویل داده ولی به تازگی این شهرداری در نامه‌ای به بانک عامل درخواست باطل کردن این چک‌ها کرده است.

آنها اظهارکردند: ما حتی برای نگه‌داشتن وسایل نقلیه‌ای که برای ارائه خدمات شهری و به‌صورت استیجاری در اختیار شهرداری منطقه ۲ آبادان قرار داده‌ایم با مشکل مالی روبه رو هستیم.

تجمع‌کنندگان پس از گفت‌وگو با معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه آبادان و دریافت نامه‌ای به شهرداری مرکزی آبادان برای رفع مشکل، به تجمع صنفی خود پایان دادند.
شهردار منطقه ۲۲ آبادان در گفت‌وگو با ایرنا در این باره اظهارکرد: بدهی این افراد بیشتر متعلق به گذشته و پارسال است.

فرهاد محمدیان افزود: این افراد حدود ۵۰ میلیارد طلب دارند که شهرداری منطقه۲ توانایی پرداخت آن را ندارد و از سه ماه پیش که شهرداری منطقه۲ را تحویل گرفتم این مبلغ را به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کاهش دادم.

وی اظهارکرد: هم اکنون به دنبال راهکاری برای پرداخت حق و حقوق این افراد هستیم.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading