جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بازداشت جمشید درخشان, نوکیش مسیحی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی

0
977

جمشید درخشان نوکیش مسیحی ساکن کرج، در تاریخ نهم آذر ماه توسط نهادهای امنیتی این شهر بازداشت و پس از نزدیک به دو هفته روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ، در تماسی تلفنی به خانواده خود اطلاع داده  که به زندان رجائی شهر واقع در کرج منتقل شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، یک نوکیش مسیحی ساکن کرج بنام جمشید درخشان در تاریخ نهم آذر ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بدون رعایت اصول قانون دادرسی کیفری و تفهیم اتهام افراد در زمان بازداشت, پس از حدود ۱۱ روز بی خبری طی تماسی کوتاه خانواده خود را از بازداشت و محل نگهداری خود مطلع کرده است. این سرکوبها در حالی رخ میدهد که در هفته‎های گذشته و با نزدیک شدن به ایام سال نو میلادی و برگزاری جشن سال نو توسط مسیحیان در ایران فشار بر مسیحیان, علی الخصوص نوکیشان مسیحی از سوی نهادهای امنیتی در سراسر ایران  افزایش پیدا کرده و احتمال می‌رود تعدادی از شهروندان مسیحی در چند شهر ایران بازداشت و یا توسط نیروهای امنیتی احضار و یا حتی بازداشت شده باشند. یک منبع نزدیک به به این نوکیش مسیحی در گفتگوئی با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر بازداشت این نوکیش مسیحی افزود, بعد از یازده روز بی خبری در نهایت روز گذشته این نوکیش مسیحس در تماسی کوتاه از وضعیت خود نیز اطلاع رسانی کرده است. این منبع مطلع در ادامه افزود, جمشید درخشان روز جمعه ۹ آذرماه سالجاری به همراه یکی از دوستان خود جهت شرکت در مراسم کلیسای خانگی عازم شهر هشتگرد بود اما دیگر به منزل بازنگشت و از حال او هیچ خبری در دست نبود.

پیگیری‎های خانواده این نوکیش مسیحی بی‌نتیجه مانده بود و ضمن مراجعه آنها به سازمانها و ارگانهای امنیتی هیچ یک از آنها علاوه بر پاسخگو نبودن ابراز بی اطلاعی میکردند.

لازم به ذکر است «جمشید درخشان» ۶۴ ساله و در حدود ۳۰ سال پیش به مسیحیت گرویده است.

نامبرده از بیماری معده رنج می‎برد و نزدیکان وی نگران وضعیت او هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اواخر آبان‌ماه سال جاری در قطعنامه‎ای به افزایش شمار اعدام‌ها و اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال، نقض حق آزادی بیان و نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، سرکوب معترضان و روزنامه‎نگاران، شکنجه و بدرفتاری در زندان‌ها، بازداشت و محکومیت دوتابعیتی‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق زنان در ایران اشاره کرده و نوشته وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم‌تر شده است. این در حالیست که حسن روحانی ادعا کرده بود قصد دارد وضعیت اقلیت‌های دینی و قومی در ایران را بهبود بخشد.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به‌عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

سرکوب شهروندان در ایران برحسب مسائل عقیدتی نقض مفاد و اصول اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی میباشد.

سرکوب پیروان سایر ادیان در ایران در حالی رخ میدهد که حسن روحانی در شعارهای دوران انتخابات خود، پیش از روی کار آمدن دولت و پس از تشکیل دولت بارها بر رعایت حقوق شهروندی تاکید داشته و در همین راستا منشوری نیز تحت عنوان “منشور حقوق شهروندی” منتشر کرده است، اما با این حال این شعارها تاکنون تنها در حد شعار مانده است!

از منظر حکومت جمهوری اسلامی دگراندیش بودن هیچ جایگاهی در کشور و نگاه حاکمان حکومت جمهوری اسلامی ندارد و دلیل این امر, محتوای ایدولوژیک حکومت حاکم در ایران میباشد

در ماده‌ی ۹۹ این منشور نیز آمده است: “شهروندان حق دارند از امکانات لازم برای مشارکت در حیات فرهنگی خود و همراهی با دیگر شهروندان ازجمله در تأسیس تشکل‌ها، انجمن‌ها، برپایی آیین‌های دینی و قومی و آداب و رسوم فرهنگی با رعایت قوانین برخوردار باشند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading